Práce z domova je v období současných omezení pro mnoho firem nutností. Dlouhodobě ale z masivního využívání homeworkingu mohou plynout problémy, které komunikaci výrazně zkomplikují. Některé z nich však mohou napravit chytré technologie.
Problémy komunikace v rámci týmu a neefektivita
Pokud pracovní tým není pohromadě a drtivá většina zaměstnanců je na home office, může velmi jednoduše dojít ke zhoršení komunikace a řízení. Lidé přestanou efektivně sdílet informace, a pak je jen krůček k problémům jako je dezorganizace a celková neefektivita.
„Chybí také rychlá komunikace nad kávou v kuchyňce nebo u oběda, kdy se často rychle a efektivně ujasní například nejednoznačné nebo špatně pochopené zadání a ušetří se tak mnoho cenného pracovního času. Při těchto setkáních vznikají také kreativní nápady a utužují se vztahy mezi spolupracovníky, který pomůže k vytvoření opravdu funkčního týmu. Řešením je využití komunikačních platforem jako je například Slack nebo Basecamp, kde mohou členové týmu operativně chatovat a diskutovat,“ říká Michal Novák ze společnosti Profesia CZ.
Osobní interakce
Absence osobní komunikace v kanceláři může vést i ke zkratu spolupráce a oslabení synergie, které z ní mají ideálně plynout. Týmy pracující distribuovaně proto potřebují být vybavené účelnými nástroji pro spolupráci a sdílení informací. „Osobní interakci nejlépe suplují videokonference, které nabízejí kvalitní přenos zvuku a obrazu, možnost sdílet dokumenty a spolupracovat při jejich editaci. Nejnověji se týmům při videokonferencích osvědčuje třeba i chytré řešení Kaptivo, které umí v reálném čase snímat a sdílet ručně vytvořený obsah na tabuli,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.
Výhodou komunikačních platforem, pokročilých videokonferenčních řešeních typu Lifesize či právě interaktivních pracovních ploch je, že komunikace, nápady i závěry jsou strukturovaně nahrávány a uloženy. Je možné je tak kdykoliv následně dohledat a dále s nimi efektivně pracovat. To je velkou výhodou také v případě pracovní neschopnosti či fluktuace zaměstnanců.
Problémy s technikou či běžnými programy
Homeworking je ve velké míře závislý na fungujících technologiích. A komplikace pak jako mávnutím kouzelného proutku odříznou jednotlivce i celé týmy od komunikace i od samotné práce. Může se jednat o banální technologický problém s počítačem či internetem, závažné problémy v pracovních systémech nebo jen o neschopnost jednotlivců pracovat s technologiemi. Důsledek je ale vždy stejný – problémy v komunikaci s vlivem na motivaci a výkonnost.
„Práce z domova klade požadavky na počítačové dovednosti zaměstnanců. Co zaměstnanci mohlo projít v kanceláři, kde se zeptal kolegy, to ho může při práci z domova vyřadit i na několik hodin z činnosti,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas. „Zvyšování uživatelských znalostí zaměstnanců se firmám určitě vyplatí, protože lidé pak neztrácejí zbytečně čas řešením banálních problémů s technikou či základními programy typu MS Office.“
Zvýšené bezpečnostní riziko
Podle průzkumu společnosti Safetica používá 75 % zaměstnanců k práci také svá soukromá zařízení. To spolu s nedostatečným proškolením a neopatrností uživatelů přináší útočníkům velké výhody. Kombinace slabšího zabezpečení zařízení používaných pro práci z domova a podceňování důkladného školení v otázkách bezpečnosti představuje největší bezpečnostní rizika práce z domova.
„Na práci z domova v takovém měřítku nebylo mnoho společností připraveno. Ze dne na den bylo zapotřebí mít plně fungující infrastrukturu, aby uživatelé bez problémů mohli přistupovat k firemním datům a naplno využívat komunikačních softwarů. Vedle efektivity práce je ale nutné dávat maximální důraz na bezpečnost, využívání VPN a důkladné prověření nových programů a systémů, než je zaměstnavatelé zpřístupní či povolí užívat zaměstnancům. Edukace a kontrola pracovníků v této oblasti je nyní ještě důležitější než doposud,“ upozorňuje Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra v Accenture v České republice.
Složitá logistika podepisování dokumentů
Mezi nepříjemnými komplikacemi, které home office přináší, nelze zapomínat ani na problémy s úkony, jako jsou například podpisy smluv, předávacích protokolů, objednávek a dalších dokumentů.
„Rychlým, a z právního pohledu zcela závazným řešením, je digitální podpis. Je vhodný pro urychlení jakéhokoli právního úkonu, který vyžaduje podpis, a to i v běžných podmínkách. O to více nachází využití v době sociální izolace pandemie, kdy mnoho zaměstnanců pracuje vzdáleně ze svých domácích kanceláří,“ říká Ondřej Říha, zástupce řešení DigiSign od společnosti Digital Solutions.