Živě z Ruska: prohlídka závodu, kde se vyrábí palivo pro Temelín a Dukovany

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

[ŽIVĚ] Přinášíme vám živou reportáž z Ruska, kde se účastníme návštěvy závodů a elektráren tamějšího jaderného energetického průmyslu. Náš reportér Vojtěch Mrázek vás provede nejzajímavějšími okamžiky cesty.

Ve městě Elektrostal, 60 kilometrů od Moskvy, vyrábí společnost Tvel jaderné palivo, které vyváží do 14 zemí světa. Kromě ruských typů reaktoru – včetně toho z Temelína a Dukovan – zásobuje podnik palivem i reaktory západního typu a spolupracuje například s Arevou. Redakce portálu Průmysl.cz měla možnost výrobní proces vidět na vlastní oči.

Vše začíná zpracováním uranového prášku, který podnik dováží ze Sibiře. V první části procesu se prášek obohacuje aditivy – v poměru, který závisí na požadavcích zákazníka. Z prášku se poté lisují palivové tablety rychlostí zhruba 200 tablet za minutu.

Čtěte také předcházející díly reportáže:

Spékání palivových tablet probíhá v atmosféře vodíku za teploty 1 750 stupňů Celsia. Celý cyklus trvá 72 hodin a ve výsledku se tableta smrskne o pětinu a její hustota se zdvojnásobí.

Po vybroušení tablet do požadovaných rozměrů přichází na řadu důležitá část celého procesu – kontrola strojem i lidským okem. Cílem dvojité inspekce je vyhnout se defektu. Ačkoliv jsou chybné kusy téměř nerozeznatelné od těch normálních, stejně čtyři až pět procent tablet neprojde kontrolou. Vyřazené kusy jsou poté z velké části přeměny zpátky na prášek a použity kupříkladu jako aditivum.

Osobní poznatky z exkurze

Ačkoliv je vzdálenost mezi Elektrostalem a Moskvou asi šedesát kilometrů, kvůli moskevskému provozu, sněhu a kvalitě silnic trvá doprava téměř dvě hodiny.

Oblečení jsme do bílých plášťů a hlavy nám zdobí slušivé pokrývky. V závodě se zachází s radioaktivním materiálem, jsme upozorněni, že kdykoliv může nastat poplach a my budeme muset urychleně opustit komplex. Musíme se proto držet po hromadě, což neděláme. Průvodce je nervózní.

Nesmíme fotit, avšak celou naši výpravu nahrává lokální televize.

Po návratu si umýváme ruce, snad abychom si „smyli radioaktivitu“.

Při jedné z minulých exkurzí před lety dostal kolega certifikát, že není ozářený. My nedostáváme nic, možná tedy ozáření jsme.

Z tablet se vyrábějí palivové tyče (jinak také pruty). Tvoří je trubice ze slitiny niobu a zirkonia a každá z nich je naplněna přibližně 400 tabletami. V závislosti na obohacení uranu v tabletách jsou tyče dlouhé od 2 820 po 3 986 milimetrů. Z vnitřku tyčí je posléze vysán vzduch, který je nahrazený stabilním heliem. Stejně jako tablety, i palivové tyče zaměstnanci a počítače několikrát kontrolují. Kontroluje se například hermetičnost kolem svarových spojů, geometrie nebo tlak helia. Oficiálně je vadná jedna z milionů tyčí.

Tyče zaměstnanci skládají do palivových kazet, pro reaktor VVER-400 (Dukovany) je v kazetě 126 tyčí, pro temelínský VVER-1000 celkem 312. Aby byla kazeta stabilnější, při jaderné reakci nevibrovala a pruty se nezkroutily, umísťuje se dovnitř takzvaná distanční mřížka.

Společnost Tvel vyvíjí rovněž palivo pro nové reaktory typu VVER-1200, které česko-ruské Konsrocium MIR.1200 nabízí energetické společnosti ČEZ v tendru na dostavbu dalších dvou bloků v Temelíně. Ačkoliv bude mít palivo trochu jiný design, nebude změna ve výrobní procesu zásadní. Nový reaktor vychází z již využívaného typu VVER-1000 a rozdíly mezi typy paliva nejsou příliš velké.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...