Živě z Ruska: Moskvě vládne suchá zima, kterou ani ruské reaktory nerozehřejí

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

[ŽIVĚ] Přinášíme vám živou reportáž z Ruska, kde se účastníme návštěvy závodů a elektráren tamějšího jaderného energetického průmyslu. Náš reportér Vojtěch Mrázek vás provede nejzajímavějšími okamžiky cesty.

O dostavbu Temelína mají Rusové velký zájem. Josef Perlík ze Škody JS věří, že česko-ruské konsorcium MIR.1200 tendr vyhraje. Podobně se při debatě vyjádřil i ředitel projektu z ruského jaderného gigantu Rosatom. V Novovoroněži staví Rusové reaktor VVER 1000, který nabízí i Temelínu. Aby Česku – zjednodušeně řečeno – ukázali, jak jadernou energetiku umí, pozvali si do elektrárny skupinu novinářů a studentů technického školství. Redakce portálu Průmysl.cz byla mezi nimi.

„Venku je podle předpovědi -15 stupňů a fouká východní vítr,“ hlásá kapitán před přistáním. Jet v zimě do Moskvy, to je stejně nápad, nabízí se. Údajně je však v Rusku trochu jiná zima. „Taková suchá, kontinentální, příjemnější,“ ozývá se z úst spolucestujícího… A ono skutečně, pár metrů z letiště do autobusu se přežít dá. (Večer u řeky už ani „suchá zima“ nepomůže. A to prý můžeme být rádi, běžných je o dvacet stupňů méně.)

Čtěte také další díly reportáže, které budeme publikovat v následujících dnech.

Ruský Disneyland

První dojmy z ruského hlavního města? Dopravní chaos a všudypřítomné osvětlení: blikající stromy, blikající domy, blikající vlastně skoro úplně všechno. „Aspoň člověk ví, na co Rusové potřebují tolik jaderných elektráren,“ utrousí kdosi trefně v autobuse. S dopravou je to podle tlumočnice kritické, aut postupně přibývá. Den co den navíc putuje do Moskvy za prací 4 miliony lidí.

Večeři přichystal Rosatom na lodi, na řece… na řece při jedenáctistupňovém mraze. Skepse ohledně toho, kam a jak vlastně poplujeme, je zbytečná. Uprostřed toku je „rychlý pruh“ a večeřet tak můžeme opravdu za jízdy. „Ještě před dvěma dny to bylo celé zamrzlé,“ komentuje udivený výraz přihlížejících Ivo Kouklík z Rosatomu. Že by kvůli české výpravě najmuli ledoborce? U tendru za 200 až 300 miliard korun by se člověk nedivil.

O tom, co zajímavého se kromě deseti chodů, dobrého vína, rusky přezpívané zahraniční hudby a plavby mezi ledovými krami při večeři událo, budeme informovat v dalším článku.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...