Zdražující vstupy a růst cen energií: vyjádření tří firem napříč segmenty

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jak hodnotí stoupající ceny energií a dalších vstupů zástupci tří českých firem někteří čeští výrobci?

Tomáš Mertlík, ředitel a majitel Batist Medical, výrobce zdravotnických prostředků (Červený Kostelec, Praha)

Oproti loňskému roku se nám zvýšily vstupy do výroby o 32 %. Vedle zdražování dalších vstupů (doprava, suroviny, materiály…), které v posledním roce rostou nejvíce za třicet let, pociťujeme i růst cen energií. Jsme nuceni tedy část těchto zvýšených nákladů přenést alespoň částečně i do prodejních cen, které porostou v průměru o 15 – 20 %.

Lucie Hronová, ředitelka a spolumajitelka českého výrobce zrcadel Amirro (Čelákovice)

Náklady na elektrickou energii se nám meziročně navýšily asi o 35 %. Vedle extrémně rostoucích materiálových nákladů se sice jedná o minoritní nákladovou položku, ale jako existenčně důležitou ji řešit musíme. V současnosti uvažujeme o využití dotačních možností a investici do solárního zdroje elektřiny, který by velkou část naší vlastní spotřeby pokryl. Tím bychom riziko extrémního nárůstu ceny nebo nedostatku energie snížili na minimum. Zmenšení naší uhlíkové stopy by pak byl příjemný vedlejší efekt. Přesto nás růst ceny energie nepřímo ale nevyhnutelně nutí zvyšovat i naše prodejní ceny. Cena skla, našeho hlavního materiálu, reaguje velmi citlivě na cenu energie, která je hlavní nákladovou položkou při jeho výrobě.

Jan Zubatý, ředitel Aveflor (Budčeves u Kopidlna) – český výrobce zdravotnických a kosmetických prostředků, např. značky Akutol, Trioderm nebo Arpalit

Naše společnost Aveflor také pociťuje zdražování hlavně elektřiny, kde došlo k výraznému růstu cen. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli instalovat vlastní fotovoltaickou elektrárnu na střechu skladu. Investice by měla být realizována v roce 2022 a měla by pokrýt cca 30 % spotřeby elektřiny v naší společnosti. Na tento projekt byla schválena dotace. Růst ceny vstupů jsme nuceni promítnout do zvýšení cen našich výrobků, ale až od 1. 1. 2022, a to cca o 3-5 %. V letošním roce zatím zůstávají beze změny.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...