Přibližně před rokem představila Toyota malý kompaktní ručně vedený vozík BT Tyro LWE130. Prodejní úspěchy nového modelu výrazně zvyšují očekávání a ambice Toyoty před uvedením jeho většího sourozence – ručně vedeného elektrického zakladače BT Tyro SHE100 s nosností 1 000 kg. I ten sází na skvělou manévrovatelnost, dostatečnou výšku zdvihu, cenovou dostupnost i relativně vysoké zbytkové nosnosti. Samozřejmostí je u této řady od Toyoty vestavěná úsporná li-ionová baterie, která nabízí uživateli mnoho výhod.
Vozíky nejnovější řady BT Tyro jsou ideální pro práci v méně intenzivních lehkých až středně náročných výrobních a skladových provozech, kterých jsou ve všech oborech tisíce. Díky výkonovým a cenovým parametrům přinášejí těmto aplikacím nákladově optimální řešení horizontální i vertikální manipulace. Jde o vozíky, které mohou díky nižší pořizovací ceně nahradit dosud používané ruční vozíky vybavené pouze elektrickým nebo manuálním zdvihem. I v náročných provozech jsou ale oblasti použití, kde najdou tyto stroje vhodné uplatnění. Mohou být chytrým doplněním flotily výkonných a dražších strojů, které je zbytečné na tyto činnosti nasazovat a snižovat jejich produktivitu. Práce s nimi je sice o něco pomalejší, ale také klidnější s nižší úrovní akcelerace, což může vyhovovat příležitostnému obslužnému personálu, která má před silnými stroji respekt.
Nadstandardní manévrovatelnost
Vynikající manévrovatelnost je klíčovým předpokladem pro plnohodnotné využití vozíků této třídy, výkonnosti a určité univerzálnosti pro lehké a středně náročné aplikace. 90° úhel natočení řídicí oje je přesně takovým prvkem, který obsluha při každodenní práci v uličkách, při obsluze výrobních technologií nebo i při nakládce vozidel ocení. Čtyřkolová konfigurace s řídícím kolem na levé straně a nastavitelným podpůrným kolečkem (castor wheel) na pravé straně je zárukou velmi dobré stability i při maximální výšce zdvihu.
Vozík nabízí příznivé konstrukční parametry (šířka 800 mm jako kratší strana EUR palety, délka pouhých 560 mm a zkosené rohy šasi) a je vybaven celou řadou funkcí na podporu výborné manévrovatelnosti. Díky velmi krátké celkové délce 1 710 mm a poloměru otáčení pouhých 1 350 mm zvládne práci v uličce široké jen 2 145 mm. Rychlost pojezdu činí 4,2 až 4,5 km/hodinu, což je pro tento segment techniky standardní hodnota. BT Tyro SHE100 není vhodný do mrazu, doplňková výbava, například přídavná zařízení ani speciální úpravy nejsou možné. Zákazník může volit ze dvou typů duplexových stožárů s výškou zdvihu 2 900 mm nebo 3 600 mm (se zbytkovou nosností velmi solidních a užitečných 500 kg ve výšce nad 3 metry).
Pro situace, kdy je potřeba použít jen jemné polohování nákladu nebo čistě jen pomalý pojezd, obvykle v těsných prostorách, slouží tlačítko „želva“. Toto tlačítko je důležité i pro další důležitý benefit modelu BT SHE100, které manévrovatelnost stroje zvyšuje. Je-li stisknuté, dovoluje jízdu se zdviženou ojí a díky menšímu poloměru otáčení bezpečné manévrování i tam, kde to stroje bez této funkce nezvládnou.
Úspornou lionku nabijete rychle, kdekoli a kdykoli
Nízká spotřeba energie pouhých 0,46 kWh/hod. je dosažená díky nízké hmotnosti vozíku (565 nebo 594 kg včetně baterie) a účinné úsporné li-ionové baterii znamená levnější provoz, nižší emise CO2 a delší provoz na jedno nabití (pokud není z jakýchkoli důvodů využité průběžné dobíjení, důležitý benefit li-ionových baterií ve srovnání s klasickými olověnými bateriemi). Dojde-li přesto k hlubšímu vybití, trvá standardní nabití na 100 % kapacity baterie pouze 2,5 hodiny.
Správa baterií (Battery Management System – BMS) kontroluje průběžně například proces nabíjení, vybíjení nebo správnou teplotu. Integrovaná li-ionová baterie a vestavěná nabíječka 24 V/60Ah je určená pro rychlé a pohodlné příležitostné nabíjení v místě používání. Li-ionovou baterií je vybaveno již více než 30 % ze všech prodaných elektrických vozíků Toyota (v letech 2020 až 2021).
Mnohostranné bezpečnostní prvky ohlídají i méně zkušenou obsluhu
Kolečka, která se otáčejí v rámci profilu vozíku a nízké šasi se vzdáleností pouhých 3,5 cm od podlahy chrání nohy obsluhy. Bezpečné parkování vozíku jistí parkovací brzda, která se aktivuje automaticky, je-li řídící oj v nejnižší nebo nejvyšší kolmé poloze. To znamená, že kdykoli obsluha opustí vozík, je zabrzděn. Současně je zdvižená řídicí oj „ukrytá“ v rámci půdorysu stroje.
Zneužití vozíku brání nejen ochrana pomocí PIN kódu, ale také funkce automatického vypnutí stroje, které může být nastaveno na velmi krátkou dobu. Jde o praktickou funkci v provozech, kde se pohybuje více pracovníků, kteří nemají oprávnění vozík řídit a mohli by podlehnout pokušení. Současně dojde k „uspání“ baterie, která díky tomu déle vydrží. Obsluha má rovněž k dispozici silný klakson, kterým může upozornit na projíždějící vozík i při vysoké hlučnosti okolí.
Při pojezdu se zdviženým nákladem nebo jen se zdviženými prázdnými vidlicemi nad stanovenou mez (300 mm) vozík automaticky zpomalí.
Na stožáru jsou umístěné barevné štítky s přesně vyznačenými hodnotami aktuální výšky zdvihu včetně zbytkové nosnosti platné pro danou výškovou úroveň. Obsluha vše zjistí na rychlé mrknutí okem. Nehrozí přetížení a manipulace zůstává plynulá a bezpečná s vozíkem i nákladem pod plnou kontrolou.
Dva povinné bezpečnostní prvky výbavy: červené tlačítko okamžitého odpojení vozíku od napájení je dostatečně velké a umístěné na nejvyšším bodě šasi v bezprostředním dosahu obsluhy. Přerušení činnosti vozíku je v případě nebezpečné situace otázkou okamžiku. Totéž platí o tlačítku okamžité změně směru pojezdu, které je tradičně umístěné na nejzazším okraji řídicí oje a chrání obsluhu před přimáčknutím vozíkem například ke stěně, k regálům nebo k jakékoli jiné pevné překážce.
Výborná viditelnost za špičky vidlic je za všech okolností zajištěna díky kombinaci nízko a centrálně umístěné řídící oji (unikátní řešení v rámci tohoto segmentu malých ručně vedených elektrických zakladačů), nízkého šasi a řešení stožáru.
Snadná servisní diagnostika a nastavení všech parametrů
Can přístup umožňuje nastavit úroveň akcelerace i zpomalení, rychlost pojezdu, hodnotu snížené rychlosti při zatáčení (pro vyšší stabilitu nákladu) nebo se zdviženými vidlicemi, rychlost pojezdu se zdviženou řídicí ojí a účinnost brzdění – vše podle přání uživatele a zkušeností obsluhy tak, aby práce s vozíkem byla efektivní a bezpečná.
Materiály a provedení pro dlouhou životnost
Kompresní svařování činí šasi pevnější, fixní ochranný rám z pevné oceli a svařené vidlice široké 180 mm zajišťují dostatečnou kvalitu, odolnost a robustnost vozíku při práci s těžkými paletami i při případných kolizích, kterým se žádná manipulační technika nevyhne. Uživatel může očekávat dlouhou životnost stroje, kterou je značka Toyota pověstná u všech svých vozíků. Hnací jednotka s elektromagnetickou brzdou a s tradiční horizontální strukturou převodovky je stejná jako u nízkozdvižného vozíku LHE100, takže je možné využít stejné náhradní díly.
Drobné pozornosti pro pohodlí obsluhy
Vozík nabízí několik drobných prvků, které usnadňují obsluze práci. Například 5V USB konektor ve standardu pro snadné nabíjení telefonů, tabletů nebo jiných elektrických zařízení či praktický horní panel určený pro uložení malých předmětu, šálku nebo lahvičku s nápojem a podobně. Šetří čas a zvyšuje pohodlí obsluhy. To platí i pro LED displej s okamžitými informacemi pro obsluhu, například monitoring nabití baterie nebo chybových kódů.