Technologie ABB pomáhají ve švýcarských Alpách

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

První červnový den letošního roku byl ve Švýcarsku oficiálně otevřen nejdelší železniční tunel na světě, 57 km dlouhý Gotthardský úpatní tunel vedoucí pod alpským masivem. Společnost ABB při této příležitosti otevřela u severního portálu v Rynächtu speciální pavilon, v němž je představen podíl společnosti ABB na budování tohoto tunelu, nazývaného „projekt století“. Slavnostního přestřižení pásky se účastnil také generální ředitel ABB Group Ulrich Spiesshofer a předseda představenstva Peter Voser.

Tunel Gottardo 2016. Zdroj: ABB
Tunel Gottardo 2016. Zdroj: ABB

U příležitosti otevření Gotthardského tunelu byly v Rynächtu a také u jižního portálu v Pollegiu otevřeny speciální pavilony ABB s cílem představit řešení, která společnost ABB pro tento tunel dodávala. Jedná se tedy jak o hlavní elektrické komponenty zajišťující dodávky energie pro veškerou infrastrukturu tunelu, tak napájecí a řídicí systémy pro ventilační systém, který je se svými 15,6 MW nejvýkonnějším systémem tohoto druhu na světě.

Pavilony rovněž přibližují více než stoletou historii účasti společnosti ABB na budování infrastruktury švýcarských železničních tunelů i jeho dlouhodobou spolupráci se společností SBB (Švýcarské federální dráhy). Již švýcarský předchůdce ABB, společnost BBC, prováděl elektrifikaci původního Gotthardského železničního tunelu dokončeného v roce 1882, stejně jako Simplonského a Lötschbergského tunelu počátkem 20. století.

Ulrich Spiesshofer, CEO ABB, a Andreas Meyer, CEO SBB, v kabině lokomotivy dodané ABB. Foto: ABB
Ulrich Spiesshofer, CEO ABB, a Andreas Meyer, CEO SBB, v kabině lokomotivy dodané ABB. Foto: ABB

Po slavnostním otevření pavilonů se zástupci společnosti ABB, mezi něž patřil i Bernhard Jucker, prezident ABB pro region Evropa, a Remo Lütolf, generální ředitel ABB Švýcarsko, zúčastnili oficiálního otevření Gotthardského úpatního tunelu, které proběhlo za účasti čelných představitelů sousedních švýcarských zemí a vládních představitelů Švýcarska. 4. a 5. června byly pavilony ABB otevřeny pro širokou veřejnost v rámci speciálního programu připraveného na oslavu otevření tunelu, který představuje životně důležitou tepnu rostoucí evropské sítě železniční dopravy.

Gotthardský tunel 2016: převratná technologie

Ulrich Spiesshofer, generální ředitel ABB Group

V dějinách evropských železnic jsou opravdu velké události poměrně vzácné. Ale existují: dne 1. června 1882 soukromá železniční společnost Gotthard Bahn otevřela pro dopravu Gotthardský tunel. Stavba dopravní cesty skrze Alpy byla tehdy převratným technickým a stavebním úspěchem. Tunel otevřel švýcarskou severojižní trasu přes celý kontinent a alpskou slepou uličku tím proměnil v osobní i nákladní dopravní uzel.

Přesně po 134 letech se nyní otevřel Gotthardský úpatní tunel. Stejně jako tehdejší tunel je i ten nový s 57 kilometry nejdelším železničním tunelem světa. Švýcarsku v srdci Evropy se opět podařilo být průkopníkem a výrazně se tak podílet na podpoře hospodářského rozvoje celého kontinentu. Přepravní kapacita se zvýší, aby udržela krok s rostoucí poptávkou. Gotthardský úpatní tunel tvoří základ Rýnsko-alpského koridoru. Pokud jde o objem, je nejdůležitější osou pro evropskou nákladní dopravu a symbolizuje otevřenost Švýcarska a jeho těsné vazby s  evropskými partnery.

Tunel reprezentuje tradiční švýcarské hodnoty, kterými jsou inovace, předvídavost, spolehlivost a přesnost. Razicí štíty na tunelu pracovaly z obou stran Gotthardského masivu. Po vyražení desítek kilometrů skály se oba tunely uprostřed setkaly s přesností na centimetry. Díky skvěle koordinovanému nasazení všech zúčastněných je nyní úpatní tunel otevřený pro dopravu o rok dříve, než se plánovalo.

Tunel je dále symbolem trvale vynikajících výsledků švýcarského průmyslu: hlavní technické systémy, které zajišťují moderní, bezpečný a energeticky efektivní provoz tunelu, dodaly švýcarské společnosti, stejně jako před 132 lety.

Ve společnosti ABB jsme hrdí na účast ve švýcarském projektu století. Pro tunel jsme dodali elektrické napájení a také energeticky efektivní a spolehlivý řídicí systém pro ventilaci, která je nejvýkonnější na světě.

Rok 2016 je pro ABB velmi významný, neboť připadá na 125. výročí převratných švýcarských technologií, které ABB dodává světu. Společnost BBC, náš předchůdce, byla založena v roce 1891 a podílela se na elektrifikaci prvního gotthardského tunelu a dodala elektrické zařízení pro většinu lokomotiv na gotthardské trase.

Otevření gotthardského úpatního tunelu přes Alpy je dalším milníkem v dějinách naší společnosti. V nedávné době proběhla oslava tohoto epochálního technického díla s našimi švýcarskými a evropskými partnery v tomto významném roce pro Švýcarsko i společnost ABB.

ABB je předním světovým dodavatelem technologií pro energetiku a automatizaci. Umožňuje zákazníkům ze sféry energetiky, průmyslu, dopravy a infrastruktury zlepšit jejich výkonnost při současném snížení dopadu na životní prostředí. ABB Group má kolem 135 000 zaměstnanců v téměř 100 zemích světa. V České republice působí v osmi lokalitách, má zde sedm výrobních závodů, čtyři centra pro výzkum a vývoj a komplexní servisní služby. ABB Česká republika zaměstnává více než 3400 lidí.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...