Sloupek Milana Louckého: Amper skoro na jedničku

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Když jsem odjížděl včera z Brna do Prahy, byl jsem tak trochu smutný. Opustil jsem veletrh Amper, aniž bych ho po dvou dnech stačil projít celý. Moc se mi líbil a měl co ukázat.

Malé i velké stánky byly v obležení přicházejících a daly se i najít zajímavé exhibice, které – z pohledu příchozích – zaujaly tak, že stálo za to přibrzdit a podívat se, co v nich ten který výrobce nebo zahraniční firmu zastupující místní pobočka ukazuje. Tak třeba stánek, ve které jste se mohli nechat ostříhat od krásných kadeřnic, vedle postavený stánek pak byl jako včelí úl.

Jeskyně s vypínači na stánku ABB. Jen jeden z nich vypnul žárovku.
Jeskyně s vypínači na stánku ABB. Jen jeden z nich vypnul žárovku.

Hodně se mi líbil stánek ABB, ve kterém byla instalována jeskyně, jejíž stěny byly obloženy stovkami vypínačů. Ale jen jedním z nich šlo vypnout světlo…

Společnost Mitsubishi Electric postavila svůj stánek na prezentaci novinky, systému iQ-R.
Společnost Mitsubishi Electric postavila svůj stánek na prezentaci novinky, systému iQ-R.

Zaujal mě také stánek Mitsubishi Electric, který ukazoval vše nové, inovativní, a přes uličku pak distributor této společnosti, AT Computers, ukazoval řešení pro malé a střední firmy. Líbilo se mi, že tu byla spousta robotů a zařízení nasazena v simulovaném provozu, takže si návštěvníci mohli udělat představu o tom, k čemu zařízení slouží i jaké jsou jejich reálné možnosti. Líbily se mi firmy s domácí automatizací, které předváděly, co všechno v domácnosti nebo v chytré budově můžete řídit a ovládat.

Novinka v ovládacích panelech na stánku Teco. Ty nyní nově umějí zobrazovat různé veličiny různým, přitažlivým a jasným způsobem.
Novinka v ovládacích panelech na stánku Teco. Ty nyní nově umějí zobrazovat různé veličiny různým, přitažlivým a jasným způsobem.

Škoda, že škarohlídi, píšící do deníků a médií, se zde nezastavili a stále tvrdí, že domácí automatizace je zlo, protože babička si nedokáže rozsvítit ani žárovku na záchodě. Valíme se k bulváru a tak si v každém life-stylovém časopise přečtete, co už dávno víte. Bez špetky naznačení přínosu některého ze zařízení, jeho výhod, generované úspory, efektivnosti nasazené technologie, která stojí i stovky tisíc.

Povrchnost se stala středobodem práce takových periodik.

Výzkumy, které jsme nedávno zmiňovali v časopisu Konstruktér, ukázaly, že lidé mají raději časopisy, zaměřené na určitou oblast, ryze odborné časopisy. Ty jim přinesou užitečnější informaci, než časopisy, které popíšou všechno – a přitom nic.

Ale zpět k veletrhu: Amper považuji za velmi povedený. Byla tu výstavka elektromobilů, ale i další zajímavosti, které jsou sexy tématy dneška a donutí vás k přemýšlení. Víte, proč má výrobce elektromobilů Tesla problémy v USA? Je to snadné. Mezi městy jsou velké vzdálenosti a ne všude jsou už na místních „highways“ dobíjecí stanice. Takže takové auto je nanic. A proto se smějí výrobci aut typu Toyota Prius, hybridů, které sice vypadají odporně, ale když vám dojde elektřina, nastartují motor a jedou dál. Proč je líbivé BMW i8 k nepotřebě a proč je lepší koupit elektromobil jako nákupní tašku? To proto, jak otestoval můj kamarád, že v zimě při zapnutém topení, světlech, stěračích je dojezd takového sexy auta ani ne 80 km. Takže vám stačí lehčí a živější, sice ošklivé, ale účelné (rovná se mnohem levnější i lehčí) auto k tomu, abychom se přemístili ze satelitního městečka do práce a cestou zpět stačili koupit celozrnné těstoviny. K tomu ale není třeba BMW i8. I když: když na něj máte…

Odborné posudky tříbí vědění lidí, ne povrchní závěry bulvárních a life-stylových magazínů, jež vychválí všechno, aniž by (mnohdy) vysvětlili podstatu problému.

Navigace pomocí Bluetooth hotspot vysílačů (dole vpravo) na stánku Neogenia.
Navigace pomocí Bluetooth hotspot vysílačů (dole vpravo) na stánku Neogenia.

Amper ale přece měl – pro mě – negativum v neexistenci podpůrné interaktivní mapky výstaviště pro mobily a tablety. Tak, jak je zvykem na veletrzích v Německu. Mapka vám ukáže, kde jste, najde stánek firmy, k němu dodá krátký popis. O to víc mne to mrzí, protože taková datová báze vystavovatelů se stručným popisem činnosti a umístěním stánku v jedné ze tří hal je k nalezení na webu Amperu. Nicméně alespoň v pavilonu V společnost Neogenia díky svým elektronickým majákům navigovala návštěvníky v něm, když si zajemci před tím nainstalovali potřebný program do svého chytrého telefonu či tabletu.

Všímal jsem si mladých lidí tady na veletrhu. A vím, že na mnoha veletrzích končí výlet studentů u prodejny piva obsypáním kandelábrů, pokuřováním za pokřiků na kolemjdoucí hostesky. Moc takových hloučků jsem tentokrát neviděl. Že by veletrh byl pro ně tak zajímavý? Zdá se, že ano.

A ještě dovětek.

Z mého pohledu byl letošní Amper i ve srovnání s několika předchozími ročníky velmi úspěšný. Co do umístění tematicky podobných stánků u sebe, tak i obsahově. Nemáme dostatek technicky vzdělaných lidí. A ještě horší je stav v elektrotechnice a elektronice. Nedávno jsem v jednom časopise četl blábol o tom, jak roboty berou lidem práci. Je to totiž právě naopak, dnes se spíše nedostává lidí, kteří by takové roboty programovali, servisovali. Práce se totiž přesouvá od přímé účasti na výrobním procesu (práce na frézce) za ni (za automatickou programovatelnou frézku). Tady jsou třeba lidi.

Kvalitní mladé technicky vzdělané lidi potřebujeme – a nemáme je. Ale – jak jsem viděl na Amperu – jsou tu, mají zájem, věci mnozí rozumějí. Držme si je, ať nám neutečou!

Právníků máme spoustu – a soudní spory trvají stále déle. Marketingových odborníků taky – a na reklamu se už nedá koukat, protože je mimo smyslové vnímání normálních lidí a její poselství se blíží k nule. Ekonomů máme tolik, že – pokud by všichni opravdu byli tak skvělí, jak je nám předkládáno – tak naše země už je dávno druhým Švýcarskem.

Máme šanci, nepusťme ji. Mladí mají o techniku zájem, jak jsem viděl. Máme vynikající výrobky a mladí lidé mají neotřelé nápady.

Díky za veletrh Amper, díky němuž jsem si tohle při cestě vlakem domů všechno uvědomil.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...