Roland Berger: Konsolidace napříč trhem baterií pro elektromobily nabírá na rychlosti

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Již v roce 2010 studie společnosti Roland Berger varovala, že do roku 2017 přežije na trhu dobíjecích baterií pro elektromobily pouze šest až osm hráčů. Ve skutečnosti proces konsolidace na tomto trhu postupuje ještě rychleji, než se očekávalo. Během posledních dvou let podala řada výrobců návrhy na konkurz. A konsolidační vlna může během následujících pěti let pouze nabrat na síle s tím, jak se budou společnosti potýkat s nízkými zisky a maržemi. Důvod: enormní tlak na ceny, pomalý růst trhu, silná konkurence a potřeba neustálých investic do inovací. Těmito problémy se zabývá nová studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants „Lithium-iontové baterie – Bublina praská”. Ukazuje, že v budoucnosti budou muset jak výrobci elektromobilů, tak producenti baterií přicházet s novými strategiemi, aby dokázali obstát v náročných tržních podmínkách.

„Ten ohromný humbuk okolo Li-Ion baterií vytvořil bublinu,” vysvětluje Roland Zsilinszky, Principal pražské kanceláře Roland Berger. „Vládní podpora a příliš optimistické odhady růstu elektromobility vedly k vytváření nadměrných kapacit. Ambiciózní snaha o dosažení úspor z rozsahu tak rychle, jak jen to bude možné, navíc vyvolala ostrou cenovou válku mezi zavedenými výrobci v Asii a novými hráči z USA.”

Dodavatelé baterií nejsou schopni pokrýt náklady na kapitál

Studie společnosti Roland Berger vychází z kalkulace nákladů na součástky a materiál v celém výrobním řetězci. Ukazuje, že v mnoha případech výrobci velkoformátových Li-Ion baterií nebudou schopni vygenerovat dostatek prostředků, aby pokryli náklady na kapitál. Dochází k tomu, protože výrobci elektromobilů byli schopni vynutit si výrazně nižší ceny u svých dodavatelů baterií. Automobilky budou platit mezi EUR 180 a 200 za kWh za velkoformátové baterie až do roku 2014/2015.

„V tomto prostředí nemohou výrobci baterií vygenerovat dostatečné cashflow, aby mohli věnovat prostředky na nezbytné investice do nových a efektivnějších výrobních systémů a do výzkumu a vývoje potřebného pro baterie dalších generací. Tyto výdaje jsou ale důležité pro snižování nákladů na materiál,” říká Zsilinszky.

Pouze velcí dodavatelé přežijí

Nízké marže a nedostatečný kapitál pro investice vyústí v zásadní otřes trhu v průběhu následujících několika let. Pouze pár velkých dodavatelů baterií přežije, hráči z Korey a Japonska budou pravděpodobně mezi nimi.

V tomto boji o přežití budou jak výrobci baterií, tak jejich zákazníci tlačeni k přehodnocení svých strategií. Alternativní technologie jako start-stop systémy nebo light-hybridní motory nepředstavují pro výrobce baterií příliš slibný trh. Nový vývoj olověných akumulátorů také představuje výzvu pro dodavatele Li-Ion baterií a jejich snahu zachovat si konkurenceschopnost.

„Na druhou stranu musí výrobci automobilů přehodnotit svá dodavatelská portfolia a najít ty nejvíce inovativní společnosti, se kterými budou spolupracovat. To je zásadní předpoklad k zajištění inovativních řešení a významných nákladových úspor,” uzavírá Zsilinszky.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...