Reportáž: Jak se cestuje na železnici s Leo Expressem

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Švýcarská kvalita za české ceny – podle mnohých až moc sebevědomé heslo od dopravce, který začal jezdit o týden později, než sliboval, a který se dlouho potýkal s technickými problémy. Až do pátku nabízel Leo Express místo původních šestnácti spojů pouze deset: Do jednoho z nich nastoupila i redakce Průmyslu.cz. Co může Leo Express nabídnout a jak obstojí v porovnání s konkurencí, druhým soukromým dopravcem RegioJetem?

Vůz zeje v pondělí večer prázdnotou.

Zdlouhavý internetový nákup, cílová skupina: „zdravý“, dospělý a nestudující cestující

Každá jízda začíná nákupem jízdenky. Leo Expres nabízí – stejně jako jeho „žlutý“ konkurent RegioJet – prodej po internetu nebo u okénka na nádraží. Internetový nákup na stránkách www.le.cz je poměrně zdlouhavý a pro neznalé trochu nepřehledný – oproti konkurenci je volba místa k sezení poměrně skrytá, stejně tak je nutné vyplňovat jméno, e-mail a dokonce číslo slevového průkazu (ať už jste student nebo zdravotně tělesně postižený). Jízdenku dopravce radí vytisknout nebo alespoň uložit do tabletu či notebooku tak, aby byl čitelný kód. Obojí se nakonec ukázalo jako zbytečné – ani jednou nikdo jízdenku či slevový průkaz nepožadoval.

Čtěte také: Analýza: Leo Express měl problematický začátek. Podaří se mu prorazit?

Pro starobní či invalidní důchodce – stejně tak pro majitele karty ISIC – Leo Express slevu neposkytuje, zato však za příplatek nabízí dvě vyšší cestovní třídy: Business a Premium. Když k tomu připočteme fakt, že cena mezi jízdou z Ostravy do Olomouce a z Ostravy do Prahy se nijak zvlášť neliší, je zřejmé, na koho se Leo Express orientuje.

Třídy Business a Premium

Třída Business nabízí navíc ergonomická polohovatelná sedadla s koženým potahem a speciální úložiště pro objemná zavazadla. Nejnižší cena na trase z Bohumína do Prahy činila 490 Kč.

Třída Premium nabízí ergonomická kožená sedadla, elektricky polohovatelná s možností úpravy až do spací polohy, navíc také čtecí lampičku a vyšší rozsah cateringu a služeb palubního personálu. Ceny se na trase z Bohumína do Prahy pohybují v rozmezí od 599 do 1099 korun.

Technická porucha zabezpečení: 14 minut zpoždění

I po nástupu do „obyčejné“ třídy Economy vypadá interiér příjemně. V neděli večer byl spoj na nádraží v Ostravě poměrně zaplněný, zdaleka však ne vyprodaný. Na kolik se Leo Expressu podařilo odstranit původní neduhy, je diskutabilní – v čas dojezdu do Olomouce činilo zpoždění 14 minut. Z důvodu technické poruchy zabezpečení.

Půl litru vody a tisk podává obsluha včas. Vyklápěcí stoleček na jídlo a práci je poměrně malý – práce s patnáctipalcovým notebookem není komfortní. Ve voze jsou viditelně umístěné obrazovky, které zobrazují venkovní teplotu, rychlost a především čas dojezdu. Ten však není flexibilní a na zpoždění nereaguje. Což může být poněkud matoucí.

Jedna za vlakových kamer dostupných z palubního portálu.

Prázdný vagon: osobní servis a zvláštní pocit

Na cestě zpět v pondělí večer je informační obrazovka korektní – spoj jede bez zpoždění. Co však už ne zcela korektně působí, je počet cestujících ve vagonu. Když je zhruba polovinu doby jízdy ve voze více stevardů než cestujících, vypadá to divně. A když si k tomu onen personál začne vyřizovat účetnictví u stolečku kousek vedle, je to ještě divnější.

Obsazenost vlaku však není problém cestujícího, ba právě naopak, cesta poté nabízí veškerý komfort a téměř osobní péči. Noviny a tisk opět ihned, občerstvení za malou chvíli. Ve srovnání s konkurencí nabídka jídel a nápojů pokulhává – cenou i kvalitou. Na kávu zdarma může cestující zapomenout a Leošova klasika za 29 korun skýtá ničím nutričně ani chuťově zajímavou žemli s paštikou. Čokoládová pěna sice chuťové buňky potěší, peněženku s cenou 35 korun za kelímek už tolik ne. Subjektivní dojmy z vlaků švýcarské kvality o něco více poklesnou při snaze o vyfocení pokrmů. Vlak sebou natolik hází a drncá, že je téměř nemožné žemli a pěnu vyfotit.

Leošova klasika – čokoládová pěna a půl litr vody
Leošova klasika, čokoládová pěna a půllitr vody.

Hodiny filmů, spousta hudby a časopisy ke čtení

Čím může Leo Express jednoznačně zaujmout, je intranet, který se načte po připojení k internetu. Palubní portál nabízí dostatek zábavy na několik hodin: pestrý výběr filmů s českým dabingem a solidním rozlišením, hudbu několika žánrů, informace k jízdě, dvě vlakové kamery, starší vydání elektronických časopisů, drobné flashové hry a také chatovací místnost (která však při minimálním osazenstvu vlaku postrádá smysl). Samotné připojení fungovalo poměrně stabilně, naměřená rychlost kousek od Ostravy byla 2,4 Mbit/s. Kromě zábavy nabízí portál mnoho více či méně užitečných nebo exotických služeb – od možnosti objednat si taxi či lístek na MHD v cílové stanici až po svatební konzultace, konzultace s právníkem či výuku angličtiny.

Leo Express nabízí mnoho hodin filmů přes palubní portál.

Kdy k cestování vlakem zvolit Leo Express

  • Pokud jedete z Ostravy (případně Bohumína) do Prahy nebo naopak.
  • Pokud dbáte na rychlost. Z Ostravy do Prahy dojede Leo Express za 3 hodiny 10 minut a vynechá zastávku Hranice na Moravě. RegioJetu trvá daná trasa o 18 minut déle.
  • Pokud nejste student dojíždějící do Olomouce.
  • Pokud máte možnost lístek koupit dlouho dopředu a jet i méně atraktivním časem. Cena 141 korun je oproti konkurenčním 295 korunám nesrovnatelná.
  • Pokud máte rádi luxus a může si ho dovolit. Třída Premium pravděpodobně nemá ve vlakové dopravě konkurenci. Při dobře načasované koupi můžete navíc lístek pořídit i levněji než do první třídy Pendolina.
  • Pokud se rádi bavíte. I přesto že mnoho cestujících rádo jen tak kouká z okna, případně čte vlastní knížku, Leo Express nabízí na intranetu mnoho hodin filmů a několik her. Těm, co s sebou nemají počítač, Leo Express půjčuje tablet.
  • Pokud máte rádi soukromí a osobní servis. V některé časy může být celý vagon téměř jen a jen pro vás.
  • Pokud máte rádi žemli s paštikou. Leošova klasika vás nezklame.
Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...