Problémy s dopravou ve 30 největších městech světa stojí přes 266 miliard USD každý rok

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Mobilita obyvatel je klíčem k úspěchu a prosperitě ekonomiky každé země. Rostoucí populace v největších světových metropolích a houstnoucí doprava však směřují k paralýze. Ve 30 světových metropolích způsobuje paralyzovaná doprava každý rok ztrátu více než 266 mld. USD. Odpověď na řešení problému narůstající přepravy lidí leží v propojené mobilitě. Inteligentním propojením dopravních dat a dopravních prostředků, mohou cestující snadno a rychle změnit způsob dopravy podle okamžité situace. Integrované nabídky a srozumitelné ovládání (mobility manager) budou hrát důležitou roli spojením různých možností a nabídkou služeb z jedné platformy. Toto jsou klíčové poznatky z nejnovější studie Roland Berger Strategy Consultants nazvané „Propojená mobilita 2025“. Odborníci z této poradenské společnosti definovali pět kritických faktorů, které přinesou chytré mobilitě úspěch.

 „I když žijeme ve stále více propojeném světě, osobní mobilita zůstává stále fragmentovaná. V kritickém okamžiku informace o tom, jak se nejlépe dostat z bodu A do bodu B, prostě nejsou k dispozici,“ vysvětluje Roland Zsilinszky ze společnosti Roland Berger Strategy Consultants. „Integrované nabídky pro propojeného spotřebitele budou mít zásadní vliv na naše zvyky.“

360° pohled na individuální mobilitu

Jednotlivé elementy integrované mobility jsou ve společnosti dostupné již dlouho: osobní vozy, veřejná doprava (místní i dálková), sdílení automobilů a stále více také elektrické vozy. Jsou však většinou prezentovány na trhu jako uzavřené dopravní systémy. „Jen velice zřídka se setkáme s tím, že jsou tyto systémy propojeny takovým způsobem, aby se uživatel mohl snadno přesunout z jednoho druhu dopravního prostředku do druhého podle okamžité potřeby,“ říká Zsilinszky. „Zde mohou moderní informační a komunikační technologie v rozvoji propojené mobility pomoci,“ dodává.

To je potřeba především v největších světových městských centrech. V těchto oblastech přijíždí do měst každý den zhruba 180.000 lidí, což je obrovská výzva pro dopravní systémy. Lepší integrace různých dopravních systémů by měla pozitivní vliv nejen na životní prostředí, ale také na kvalitu života v těchto regionech. Ušetřila by také více než 266 mld. USD ročně – to jsou škody způsobené paralyzovanou dopravou pouze ve 30 největších světových městech.

Základy jsou již připraveny

Důležité je uvědomit si, že základní požadavky pro rozšíření chytré mobility jsou již splněny. Prvním z nich je široké využívání chytrých telefonů. Dnes je na světě používána již více než miliarda chytrých telefonů. Uživatelé tedy mají přístup k důležitým aktuálním informacím odkudkoli. Experti odhadují, že počet chytrých telefonů se v příštích dvou letech dokonce zdvojnásobí.

Dalším důležitým prvkem je rozšíření technologií, umožňujících rychlé sdílení dat. „Možnost ukládat data v cloudu a implementace technologie LTE pro rychlý přenos dat v mobilních sítích je dnes již realitou. Vytvářejí technologický základ pro budoucí mobilitu,“ řekl Zsilinszky.

 Integrované nabídky jsou klíčem pro chytrou mobilitu

Nová mobilita nabízí velký potenciál pro přidanou hodnotu. Společnosti, které zákazníkům dokáží nabídnout celou škálu mobilních služeb – od plánování cesty, přes rezervace, až po platby – pod jednou střechou, budou také schopny získat nejvíce z potenciálu chytré mobility. Zatím můžeme jenom odhadovat, který sektor se ujme této klíčové integrační funkce.

Jednou z možností mohou být výrobci aut, kteří již dnes budují individuální mobilitu a mají silné značky. Do hry mohou zasáhnout i sdružení dopravců, která mají silné regionální vazby, železniční či letecké společnosti s mezinárodními vazbami. Nesmíme zapomenout ani telekomunikační firmy a poskytovatele internetu, kteří jsou také v dobré pozici pro spojování služeb různých poskytovatelů do portálů. „Jedna věc je jasná“, shrnuje Zsilinszky. „Kdo se zapojí mezi prvními a zajistí si silnou startovací pozici mobility manažerů, bude kontrolovat velký podíl budoucího trhu.“

Pět faktorů pro úspěch propojené mobility

Aby dosáhly úspěchu ve světě propojené mobility, radí experti z Roland Berger firmám připojit se včas, ale také si dávat pozor na pět kritických faktorů.

  • Schopnosti sítě: Mobilita budoucnosti bude vyžadovat online platformy, které spojí funkce, produkty, služby a technologie různých dopravních systémů.
  • Naplňování potřeb jednotlivých zákazníků: Bude nutné zákazníkům nabídnout individuální řešení sestavená z modulů podle jejich požadavků. To se týká služeb z celého spektra: od plánování cest až po platby.
  • Budování značky: Pro získání dobré pověsti na trhu budou dodavatelé muset jasně definovat své značky a používat je pro nové služby a produkty.
  • Právní předpisy: Vlády budou muset přijmout jasné právní předpisy, které zaručí ochranu dat a bezpečnost a zároveň umožní jistou míru transparentnosti. Obzvlášť důležitá je liberalizace a harmonizace předpisů na mezinárodní úrovni.
  • Inteligentní dopravní management: Pokud má být dopravní management budoucnosti založen na ekonomických a ekologických kritériích, jako jsou karbonové a prachové emise, měla by propojená mobilita pomoci optimalizovat využití dopravní infrastruktury.
Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...