Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, legenda českého letectví

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

V červenci uplynulo 100 let od narození velké osobnosti českého letectví Jana Vlčka (10. července 1922 – 2. ledna 1984). Zasloužil se o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval na vývoji L-29 Delfín a následně se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.

Vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody je neoddělitelně spojen se jménem hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka. Byl členem tzv. „Ústřední konstrukce“, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, ve které se zapojil do vývoje prvního proudového L-29 Delfín. V konstrukci dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla spočívala i v energickém vedení kolektivu.

Jan Vlček první zleva

„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961 v Moninu u Moskvy byl sám ustanoven hlavním konstruktérem. Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice (a se zapojením ostatních čs. dodavatelů, především motoru z Motorlet – Walter) musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“ připomíná jeho konkrétní přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který Ing. Jana Vlčka osobně pamatuje.

Následně byl hlavním konstruktérem při vývoji cvičného letoun nové generace L-39 Albatros, který byl prvním typem cvičného proudového letadla 2. generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2.800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává nadále i dnes nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.

Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Ing. Janu Vlčkovi s kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Jan Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. Jeho záletu se ale již nedočkal, zemřel po nešťastném úrazu 2. ledna 1984.

Odkaz Jana Vlčka, a zejména inovativní myšlení, přátelská atmosféra a vysoká profesionalita, kterou ve firmě nastolil, přetrvává v Aeru dodnes. Z koncepce jím navrženého letounu L-39 pak vychází i dnes nově sériově vyráběný letoun L-39NG.

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...