Novou éru létání nadzvukovou rychlostí umožní dotykové sondy

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Po konci využívání letadel Concorde to vypadalo, že se nadzvukové dopravní stroje do vzduchu jen tak nevrátí. Po téměř dvaceti letech to však vypadá, že supersonická doprava může zažít dlouho očekávaný comeback.

Již několik leteckých společností oznámilo, že zakoupí nadzvuková letadla pro komerční přepravu cestujících. Jejich výroba bude možná díky nové generaci měřicích technologií.

Od roku 2003, kdy byl ukončen provoz legendárních concordů, svět leteckých technologií urazil značný kus cesty. Výrazný posun zaznamenal i nenápadný, ale velmi důležitý obor – metrologie – bez kterého by nevznikl ani první concorde.

Byla to právě společnost Renishaw, která vyvinula měřicí zařízení pro tehdejšího výrobce leteckých motorů pro concordy, společnost Rolls-Royce: „Neměli měřicí zařízení s přesností, kterou vyžadovala výroba, a tak náš zakladatel takové zařízení vyrobil. Byla to spínací dotyková sonda: revoluční kus výrobní technologie, který se stal naším prvním výrobkem,“ říká Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw.

Bez přesného měření by letadla nevzlétla ani nepřistála

Od dob vzniku první sondy se hodně změnilo, zejména přesnost a rychlost měření. „Nyní lze sondy automaticky vyměňovat podle toho, co chce výrobce měřit. Jsou k dispozici různé druhy sond: pro dotykové snímání či s dotykovou spouští, pro měření kvality povrchu, ultrazvukové sondy, pro bezkontaktní optické laserové měření,” vyjmenovává Josef Sláma.

Novodobé inovace jsou patrné na příkladu ultrazvukové sondy RUP1. „Ta na rozdíl od starších generací ultrazvukových systémů nepotřebuje pro přenos signálu nádrž s vodou ani spojovací gel. Namísto toho disponuje inovativní kuličkou s elastomerovým hrotem, která zajišťuje vynikající spojení mezi sondou a materiálem. Obsluha se tedy nemusí zabývat sledováním obrazovky osciloskopu, namísto toho se věnuje důležitější práci,” vysvětluje Josef Sláma.

Na veletrhu EMO v Miláně jsou možnosti sondy RUP1 demonstrovány při měření rozměrné podvozkové nohy nadzvukového letounu, jejíž dutinu lze jinými metodami měřit jen velmi obtížně.

Sondy výrobu letadel zkvalitňují a zlevňují

Využívání metrologických technologií v letectví nejenže kvalitu zvyšuje, ale současně i zlevňuje výrobu. Měřicí nástroje se vyskytují téměř ve všech fázích výroby, motory počínaje a přistávacími podvozky konče.

Přesné měřicí nástroje se využívají ke kalibraci a nastavování složitých obráběcích strojů. Slouží k měření během výrobního procesu, při kterém sondy pomáhají s ustavením dílů, seřízením nástroje a měřením během výrobního cyklu, jakož i při kontrole prvního kusu.

Zajišťují přesné odměřování polohy na velkých vzdálenostech, příkladem může být výroba komponent křídel letadel, pomocí interferometrického laserového snímače či optického snímače. Snižují zmetkovitost a zvyšují rychlost výroby prostřednictvím systémů pro seřizování nástrojů, které zjišťují nastavení, funkčnost a opotřebení nástrojů.

Kontrolní roboti zajišťují přesné a rychlé měření i složitých dílů, sledování trendu obrábění a automatické seřizování procesu s ohledem na měnící se proměnné, jako je teplotní drift.

Měřicí technologie nachází využití i v nejnovějších oborech, například ve spektroskopii a 3D tisku. „Pro kontrolu charakteristik materiálu slouží například Ramanova spektroskopie. Mezi odborníky je atraktivní také 3D tisk kovových součástek za použití práškových kovů. Touto technologií lze vyrábět velmi komplexní součástky, které nelze vyrobit tradičním obráběním,“ uzavírá Josef Sláma, ředitel české pobočky společnosti Renishaw.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Mohlo by vás zajímat...
Renishaw s.r.o.
Renishaw s.r.o.
Renishaw je jednou z předních světových společností v oboru strojírenských a vědeckých technologií, se zkušenostmi v oblasti měření a zdravotnictví. Společnost dodává výrobky a služby pro mnoho různých aplikací, od výroby proudových motorů a větrných turbín, až po stomatologii a neurochirurgii.

Reklama