Nejdelší lopatky větrné elektrárny na světě zakončily svou pouť v Dánsku

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Celých 320 kilometrů po běžných silnicích musely zvládnout nejdelší lopatky větrné elektrárny na světě. Cestu z továrny Siemens do dánské elektrárny v Østerildu zajistil 85 metrů dlouhý tahač.

Kolos na cestě: 85 metrů na délku a 54 tun hmotnosti se na silnici každý den nevidí.
Kolos na cestě: 85 metrů na délku a 54 tun hmotnosti se na silnici každý den nevidí. Zdroj: Siemens

I přes enormní velikost nákladu o šířce 5 metrů, výšce  4 metry a váze 54 tun zvládl tahač všechny lopatky do cíle dopravit (maximální rychlostí 67 km/h) v pořádku. Náročný transport si však vyžádal odstranění šesti pouličních lamp a jedenácti dopravních značek.

Danský Østerild se pyšní světově unikátní elektrárnou

Elektrárna v Østerildu je světovým unikátem, a to především díky svojí velikosti. U větrných elektráren totiž platí jednoduchá úměra – čím větší, tím výkonnější. Díky touze po čisté větrné energii tak moderní větrné elektrárny dosahují doslova obřích rozměrů.

Šestimegawattová elektrárna v Østerildu je vybavena lopatkami o délce 75 metrů, které při rotaci opisují kružnici o průměru 154 metrů. To je pro představu o celých 34 metrů více, než je průměr Londýnského oka a téměř dvojnásobek rozpětí křídel Airbusu A-380. Tato velikost lopatek je s ohledem na požadovaný výkon elektrárny nezbytná a vyžaduje značné množství inženýrského umu, který konstruktéři společnosti Siemens museli prokázat při jejich výrobě.

Náročný transport lopatek do destinace vzdálené 320 km od místa výroby si vyžádal odstranění šesti pouličních lamp a jedenácti dopravních značek.
Náročný transport lopatek do destinace vzdálené 320 km od místa výroby si vyžádal odstranění šesti pouličních lamp a jedenácti dopravních značek. Zdroj: Siemens

Za výrobou lopatek stojí pokročilá výrobní technologie

Lopatky byly vyrobeny ve speciálních formách, do kterých byly postupně vkládány vrstvy balzy a sklolaminátu. Díky pokročilé výrobní technologii však nejsou lopatky spojeny z více kusů, jak je při výrobě takto rozměrných součástí běžné, ale jde o jeden celistvý kus. Po nanesení všech vrstev je celá forma utěsněna a vakuována, čímž dojde k lepšímu rozložení epoxidové pryskyřice. Poté je forma kvůli vytvrdnutí povrchu ještě zahřívána a na závěr je celá lopatka natřena barvou.

Takto zhotovené lopatky jsou přibližně o 10 až 20 % lehčí, než lopatky vyrobené běžným způsobem. Navzdory tomu jsou však velmi pevné a dokáží odolávat i velkým náporům sil, které na ně při rotaci působí.

Před samotnou cestou je nutno pečlivě zmapovat a naplánovat celou trasu – náklad se musí vyhnout nízkým podjezdům, malým mostům i neprůjezdným zatáčkám.
Před samotnou cestou je nutno pečlivě zmapovat a naplánovat celou trasu – náklad se musí vyhnout nízkým podjezdům, malým mostům i neprůjezdným zatáčkám. Zdroj: Siemens

Informace poskytla společnost Siemens.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...