Hybridy skrývají pod kapotou klasický i elektrický motor

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Toyota Prius – historicky první a doposud nejúspěšnější model automobilu na hybridní pohon. Japonská automobilka, která si pohrává s technologií kombinující elektrický pohon a klasický spalovací motor již od roku 1994, brzy celosvětově prodá 5 milionů kusů hybridních elektromobilů. Hybridní auta se za posledních deset let stala úspěšným prodejním artiklem. Každá automobilka chce mít svůj vlastní hybrid a udělat s ním stejnou díru do světa jako Toyota. Jaké jsou druhy hybridních pohonů a které automobilky kromě Toyoty úspěšně prodávají na poli alternativních motorů?

První verze hybridního automobilu Toyota Prius z roku 1997
První verze hybridního automobilu Toyota Prius z roku 1997.

Plný hybrid

Příkladem plného hybridu je již zmíněný model Toyota Prius. Velký spalovací motor doplňuje menší elektromotor a bakterie. Elektromotor může pohánět nápravu samostatně (pak auto jede čistě na elektřinu), případně ve spolupráci se spalovacím motorem, což je hybridní pohon. Plný hybrid je takzvaným paralelním typem pohonu – elektromotor i spalovací motor jsou zapojeny vedle sebe, tedy paralelně, jsou propojené převodovkou a k pohonu automobilu lze využít buďto jeden z nich, nebo oba najednou.

Sériový hybrid

Elektromotor a spalovací motor jsou zapojeny za sebou. Někdy se tento typ hybridních aut označuje také jako E-REV. Sériové hybridy mají mnohem blíže ke klasickým elektromobilům. Spalovací motor zde totiž slouží pouze jako generátor energie pro elektromotor, případně baterie. Je možné, aby pohonný systém odebíral energii najednou z baterie i z generátoru, pokud je třeba vysokého výkonu.

Čtěte také: Hybridy: čím jezdí tuzemští automobilisté? Už zítra na portálu Průmysl.cz.

Mild hybrid

Hybridní auto u mild hybridů využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor, zatímco elektromotor pouze ve vybraných situacích asistuje – například při rozjíždění nebo zrychlování. Mnoho odborníků nepovažuje takováto auta za skutečné hybridy, úspory na spotřebě paliva jsou minimální, stejně tak i snížení emisí.

Mikrohybrid

Mikrohybridy jsou auta vybavená pokročilým systémem Stop&Start. Po startu klasickým startérem počítač neustále vyhodnocuje podmínky, které rozhodují o uplatnění systému Stop&Start – například teplota motoru,  míra nabití baterie nebo tlak v brzdném okruhu.

Hybrid Honda Insight představuje zdánlivě konkurenci pro Toyotu Prius. Ve skutečnosti jde ale o mnohem menší auto spíš o kategorii níž.

Plug-in hybrid 

Plug-in hybrid je typ plného hybridu, který je možné připojit do zásuvky nebo dobíjecí stanice. Má výhodu ve větší baterii, díky které dokáže auto jet čistě na elektřinu déle, a tak výrazněji šetřit pohonné hmoty. Globálně se podle předpovědí prodá v roce 2013 více než 210 tisíc kusů. Tento typ pohonu je možné sehnat už i v České republice. Toyota Prius plug-in je zatím posledním přírůstkem.

Toyota: téměř 5 milionů prodaných kusů celosvětově

Toyota otázku ochrany životního prostředí určila jako jednu z priorit řízení společnosti a vychází z přesvědčení, že ekologicky šetrná vozidla mohou mít skutečně pozitivní dopad jen v případě, že najdou odezvu u široké veřejnosti. Proto se rozhodla věnovat úsilí obecnému rozšiřování vozů s hybridním pohonem na celosvětovém trhu. Celosvětově představují hybridní automobily přibližně 14 procent celkových prodejů Toyoty. V Japonsku je to procent 40. V listopadu činil počet prodaných kusů na světě 4,6 milionu vozů.

Toyota odhaduje, že její vozy s hybridním pohonem celosvětově ušetřily přibližně 11 miliard litrů benzinu a dokázaly celosvětově ušetřit zhruba 30 milionů tun emisí oxidu uhličitého v porovnání s modely srovnatelných rozměrů a výkonu poháněnými zážehovým motorem.

Čtěte také:

Honda

Japonská automobilka Honda se rozhodně neprofiluje v oblasti hybridů jako leader. Pouze se snaží následovat svého rivala. I tak však prodala v říjnu 2012 první milion kusů. S první generací svých hybridních vozů začala Honda až se zpožděním oproti Toyotě v roce 1999.

Ekologický program automobilky Nissan
Ekologický program automobilky Nissan.

Nissan

Hybridní auta byla až doposud něco, čemu se Nissan vyhýbal anebo je dělal čistě z povinnosti. Do roku 2016 však uvede japonský výrobce na trh 15 hybridů. Hlavním cílem automobilky je snížit emise, a to až o 90 procent do roku 2050 – což je, přiznejme si, poněkud naivní. Více na obrázku a ve videu dole.

Informace poskytl sever Hybrid.cz

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...