Ganassi a Kennametal: Nejnovější nástroje a pokročilá technologie povrchové úpravy

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Bezprostředně po dramatickém závěru závodu 2012 Indianapolis 500, kde se Dario Franchitti a Scott Dixon umístili na 1. a 2. místě, oznámili Chip Ganassi Racing Teams (CGRT) dlouhodobou obnovu svého partnerství v oblasti technologie obrábění s nástroji a službami lídra Kennametal.

Vůz Indy v životní velikosti a četné vítězné trofeje vítají návštěvníky dílen Target Chip Ganassi Racing v Indianapolis
Vůz Indy v životní velikosti a četné vítězné trofeje vítají návštěvníky dílen Target Chip Ganassi Racing v Indianapolis

 

„Podnikáme 23 let a z toho více než 19 let byl naším partnerem Kennametal,“ řekl Chip Ganassi, majitel Chip Ganassi Racing Teams. „Naše dílna je 100% zavedena na nástroje Kennametal, jehož logo je na každém z našich vozů, což se týká všech týmů i závodů. Ale to, čím naše partnerství přináší závodním týmům opravdovou hodnotu, je expertní podpora naší účasti v závodech, dokonce i během nich. Technici k nám přicházejí s mnoha řešeními různých výzev, jimž čelíme. Je skvělé, když máte partnera, který toto může dělat.“

Opravdoví lidé, opravdové vybavení, opravdové nástroje

Přijdete-li do obrobny dílen Target Ganassi v Indianapolis, spatříte čilý ruch kolem čtyř CNC strojů (dvě víceosá obráběcí centra a dvě CNC soustružnická centra, jedno s poháněnými nástroji a pomocným vřetenem). „Devadesát devět procent z potřebného obrábění se dělá právě tady,“ říká John Huffman, vedoucí obrobny, jenž zde pracuje již 14. sezónu. Upozorňuje na ocelové víko kdysi zakoupené jako tovární díl, který je zde nyní vyráběn z titanu pro zvýšení pevnosti při snížené hmotnosti. „Díky použití našich nástrojů a strojů je aktuálně levnější vyrobit titanové díly u nás než nakupovat hotové součásti z oceli,“ říká. Nehledě také na vysokou přesnost dílů s tolerancí v průměru pod 0,0002 palce.

Vynikající produktivita dovoluje dílnám Ganassi Indy vyrábět titanové díly levněji než nakupovat alternativy z oceli.
Vynikající produktivita dovoluje dílnám Ganassi Indy vyrábět titanové díly levněji než nakupovat alternativy z oceli.

 

Co se týká povahy produkce dílen Ganassi Indy, obvykle se jedná o malé objemy, požadována je velká rozmanitost a krátké časové termíny, nebo „honem rychle různé díly“ jak dodává Huffman. Jeho tým ochotně ukazuje různé nástroje Kennametal poskytující technologické výhody jako PCB nástroje pro soustružení tvrdých materiálů, jež umožňují vysoce přesné dokončování, které odstraňuje potřebu broušení, nebo nové pětibřitové HARVI I™ celokarbidové stopkové frézy pro hrubování a dokončování titanu. „Naši inženýři s jistotou specifikují přesné tolerance a vysokou jakost povrchu složitějších dílů, protože vědí, jakých hodnot u nás dosahujeme,“ říká Hufmann.

Kennametal rozšířil svou 19 letou spolupráci s obrobnou dílen Ganassi Indy poskytnutím patentované technologie Precision Surface Management Technology od Kennametal Extrude Hone. Dokončovací technologie jako abrasive-flow machining (AFM) byly vyvinuty z původně čistě odhrotovací funkce k leštění a provádění zaoblení ve velmi úzkých tolerancích. Zahrnutím nových vývojových trendů do řízení strojů, abrazivního média a cílení toku, jsou získány mnohem přesnější výsledky.

Rozhodující potřeby

Obrobené otvory, které obsahují průniky děr vyžadují v mnoha vysoce výkonných aplikacích zlepšení jakosti povrchu, obvykle hodně broušení pro dosažení požadovaných tolerancí. Rozetřený kov nebo mikroskopické trhlinky vzniklé na povrchu během konvenčních či nekonvenčních obráběcích procesů zvyšují riziko zmenšeného výkonu nebo poruchy. Pro eliminaci tohoto rizika mohou inženýři prostřednictvím AFM ovlivnit jakost povrchu mnoha navržených dílů, zvláště takových, kde jsou důležitými faktory laminární proudění, turbulence krajní vrstvy, tlakové zbytkové pnutí nebo úprava hrany. Dokonce jsou možná zlepšení i v nepřístupných oblastech z původních 120 μ palců až na 16 μ palců nebo lepší.

Pokročilá technologie povrchové úpravy představuje příležitost pro zlepšení výkonu mnoha součástí vozu Indy.
Pokročilá technologie povrchové úpravy představuje příležitost pro zlepšení výkonu mnoha součástí vozu Indy.

 

AFM stroje mohou pracovat buď jako samostatné stanice nebo integrované do výrobních systémů. Typicky je díl fixován mezi dvěma protilehlými válci s médiem, přičemž stroj střídavě tlačí abrazivní médium od jednoho válce k druhému. Obrábění pracuje s určitou zrnitostí a viskozitou abrazivního média, které vykonává konečné vyleštění dílu. Tam, kde je médium nuceno projít omezeným průchodem, vzroste jeho viskozita, což brusný materiál drží na místě. Médium brousí jen v tomto vymezeném prostoru a jakmile jej opustí, viskozita se navrací k normálu a obrušování se zastavuje, což chrání závity a těsnicí plochy.

Výsledkem dalšího výzkumu a vývoje v oblasti AFM u Extrude Hone byl MicroFlow AFM™, kde nízkoviskozní médium s menšími částicemi abraziva dovoluje dokončování a zaoblení hran děr pod 50 μ palců. Například palivové rozprašovací trysky ve vstřikovačích mohou mít definovaná zaoblení hran, které rozptýlí mikrosprej paliva pro zlepšení výkonu motoru.

Huffman dodává, že přestože titan vedle hliníkových slitin a legovaných ocelí reprezentuje rostoucí část produkce jeho dílny, rovněž sbírá řadu idejí na zvýšení výkonu z „inovačního“ katalogu od Kennametalu zaměřeného na letecký průmysl, a to od komplexních 3D tvarů po řešení pro hluboké vrtání až do 30ti násobku průměru. „Naše kapacita pro výrobu vlastních dílů bude stále růst díky zmíněné schopnosti dodržení užší tolerance rozměrů a kvality povrchu dílu.“

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...