Tomáš Knespl, Elektromobilita ČEZ: Města bez hluku a výfukových plynů

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

[ROZHOVOR] Přechod na elektřinu je pro osobní dopravu příležitostí, jak redukovat emise oxidu uhličitého, zpříjemnit životní podmínky obyvatelům měst a přitom snížit závislost na dovozech ropy z politicky nestabilních oblastí. Právě z těchto důvodů rozjela energetická společnost ČEZ projekt Elektromobilita a od ledna 2013 spolupracuje již se čtvrtou automobilkou. Na otázky ohledně projektu odpovídal jeho manažer projektu Tomáš Knespl.

Dobíjecí stanice

Jaké jsou výhody elektromobilů?

Auta na fosilní paliva zatěžují ulice měst nadměrným hlukem, emisemi skleníkových plynů a mikročásticemi prachu. Elektromobily mají ve srovnání s automobily vybavenými klasickými spalovacími motory několik významných výhod.

  • Nižší hlučnost
  • Žádné přímé emise
  • Nižší provozní náklady: Elektromotor pracuje s účinností na úrovni přesahující 95 procent.
  • Nižší náklady na údržbu: Elektromotor vyžaduje oproti klasickému snazší a levnější údržbu a servis.

[Průmysl.cz] Plánujete spolupráci s nějakou další automobilkou kromě stávajících čtyř?

[ Tomáš Knespl] O potenciální spolupráci jednáme i s dalšími automobilkami. Spolupráce s automobilkami má v rámci našeho pilotního projektu do určité míry přirozený vývoj – pro první fázi pilotu jsme hledali partnera, který byl ochoten na sebe vzít závazek dodat do pilotního projektu elektromobily. Zhostila se toho společnost Peugeot. Jak se nabídka vozidel postupně rozšiřuje, dává smysl spolupracovat i s dalšími automobilkami.

Vizí ČEZ je nabídnout elektromobilistům komplexní službu a tam by nemělo hrát roli to, kdo je výrobcem elektromobilu. Spolupráce s automobilkami má – kromě toho, že máme společného zákazníka – i roli v oblasti technické kompatibility vozidel s dobíjecími stanicemi a v oblasti souvisejících standardů. Součástí spolupráce je i výměna zkušeností a vizí toho, jak se elektromobilita může rozvíjet v následujících letech.

„Pro elektromobilistu by nemělo hrát roli to, kdo je výrobcem elektromobilu.“

Zavedené firmy nebo nově vzniklé společnosti investují do rozvoje baterií, elektromobilů a dalších souvisejících technologií. Můžeme tak očekávat zdokonalování a následnou sériovou produkci. Kdy očekáváte, že by sériová výroba mohla začít?

Elektromobily zařazují do svého portfolia v podstatě všichni významní hráči na automobilovém trhu, což představuje nemalé investice. Bude se zlevňovat a hlavní bariéry v rozvoji elektromobility – vysoká pořizovací cena a omezený dojezd na jedno nabití už nemusí být zdaleka tak podstatné. Technologie a zlepšení budou do výroby a na trh přicházet postupně, stejně jako bude postupně klesat cena elektromobilů. Skokové změny je ale samozřejmě obtížné předpovídat. Některé směry vývoje vypadají slibně, ale jak rychle mohou ovlivnit komerční elektromobilitu, je obtížné odhadnout.

Některé příklady z historie – byť je obtížné na jejich základě tvrdit, že v elektromobilitě to bude stejné – ilustrují, že nové technologie, které jsou zpočátku drahé a pro většinu obyvatel nedostupné, se mohou velmi rychle stát běžným spotřebním produktem. Podívejme se na vývoj mobilních telefonů, počítačů, LED televizorů a spotřební elektroniky vůbec.

„Elektromobily jako technologie začínají. Teprve se ujasňují standardy dobíjení, chybí potřebná infrastruktura a navazující produkty. Je tedy obtížnější konkurovat již zaběhnuté alternativě.“

Jaké jsou nevýhody elektromobilů?

Hlavní nevýhody jsem zmínil v předchozí odpovědi – poměr mezi cenou vozidel a dojezdem. Právě kvůli omezeného dojezdu a logické preferenci elektromobility jako městského vozidla, kde dojezd není zásadní parametr, se elektromobily jako první objevily v kategorii, kde soutěží s těmi nejlevnějšími vozy. Tam je cenový rozdíl relativně velmi výrazný. Ve vyšších kategoriích už rozdíly tak zásadní být nemusí. Nevýhodou je i to, že elektromobily jako technologie začínají. Teprve se ujasňují standardy dobíjení, chybí potřebná infrastruktura a navazující produkty, je tedy obtížnější konkurovat již zaběhnuté alternativě.

Z pohledu uživatele je často také vnímáno to, že na provoz elektromobilu mají vliv klimatické podmínky, kdy vedra (klimatizujeme) a nebo naopak zimy (topíme) mají samozřejmě vliv na reálný dojezd elektromobilu. I tyto spotřeby jsou napájeny akumulátorem vozidla a zejména v zimě nemáme možnost využít zbytkového tepla spalovacího motoru k vytápění.

Čtěte také: Elektromobilita ČEZ: Co nabízejí jednotlivé automobilky?

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...