Elektrobusy: zelená investice do budoucnosti + FOTOGALERIE a VIDEO

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

V bohatších evropský zemích to jde rychleji, v tuzemsku trochu pomaleji – tak či onak je proces závádění elektrobusů do hromadné dopravy investicí do budoucnosti a do zdraví obyvatel. Spolu s tramvajemi a trolejbusy dokáže elektrifikovaná veřejná doprava výrazně snížit lokální emise.

Zahraniční elektrobus v provozu. Město Bordeaux

Elektrobus je lokálně bezemisní vozidlo, podobně jako trolejbus. Má nižší náklady na energii potřebnou k provozu – zhruba třetinové oproti naftovému pohonu – a nižší náklady na obsluhu a údržbu. Je také tišší. Zejména vnější hlučnost neobtěžuje okolí

Čtěte také: Ostravou se prohání čtyři elektrobusy + VIDEO – publikujeme zítra.

Návrat počátečních nákladů za dvanáct let

Největší nevýhodou je vyšší pořizovací cena vlivem ceny trakčních baterií – zhruba o 80 až 100 procent. A taky dodatečné náklady na jejich výměnu zhruba po šesti letech provozu – v polovině životnosti celého elektrobusu. I přesto jsou náklady na celý život elektrobusu vyrovnané s konvenčním autobusem. Zvýšené pořizovací náklady se vrátí asi za dvanáct let, což je ekonomická bariéra.

Další nevýhody jsou ekonomické bariéry při zavádění do provozu, obtížné řešení topení a klimatizace vozidla. Nižší je také akční rádius – dojezd na jedno nabití dosahuje v průměru 150 až 180 kilometrů. Pro běžné výkony 250 až 300 kilometrů v městském provozu je třeba zavádět síť rychlonabíjecích stanic nejlépe na konečných zastávkách.

O 12 až 20 cestujících méně

Hmotnost 1,5 až 2tunové baterie snižuje obsaditelnost vozidla. U dvanáctimetrového autobusu je přepravní kapacita nižší o 12 až 20 osob. Pokud by byla potřebná energie odebrána z trakčních baterií, klesl by dojezd na polovinu.

Čtěte také:

Porovnání s trolejbusem

V porovnání s trolejbusem má dnešní elektrobus nižší  pořizovací i celoživotní náklady. Další výhodou je flexibilita v provozu. Trolejbus je vázaný na jízdní dráhu s vrchním vedením elektrické energie, je to drážní vozidlo, což zdražuje jeho konstrukci, výrobu, údržbui pravidelné revize.í.

Nevýhody elektrobusů

Nevýhody elektrobusů by mohly být v dalším vývoji mírnější:

  • Nové generace trakčních baterií zvýší dojezd na jedno nabití
  • Optimální řešení a rozmístění nabíjecích stanic v městské infrastruktuře zvýší denní výkon na potřebných 250 až 300 kilometrů.
  • Nižší hmotnost baterií a nové lehčí konstrukce karoserií zvýší přepravní kapacitu téměř na úroveň dieselových autobusů.
  • Nové konstrukce range extenderů (plynové nebo parní mikroturbogenerátory) zvýší dojezd a umožní nasazení elektrobusů i do meziměstské dopravy

Informace poskytl Jan Černý, hlavní konstruktér firmy SOR Libchavy, se kterým vám v pondělí poskytneme rozhovor.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...