Ekologicky šetrná doprava třetího tisíciletí: nový hybridní autobus Škody Electric

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

V západočeské metropoli vyrazil do provozu nový hybridbus kompletně vyvinutý a vyrobený společností Škoda Electric. Hybridbus se tak stává novinkou v současném plzeňském vozovém parku. Jeho předností je možnost využití ekologického bateriového pohonu, který je šetrný k životnímu prostředí a má výrazně nižší spotřebu než klasické autobusy.

Nový hybridní autobus Škoda H12 je určený převážně pro bezemisní oblasti v centrech měst. „Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Stává se tak ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny. Na čistě bateriový a bezemisní pohon ujede až 10 km bez nutnosti dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Tato koncepce je vhodná především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech,“ říká Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy Škoda Electric.

Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, a to především na základě zpětného využití elektrické energie, která vzniká při brzdění vozu. „Energie je uschovávána v zásobnících energie – bateriích a superkapacitorech – a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je také sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvími je optimálním způsobem řízen nejenom samotný trakční pohon, ale i toky energie přes zásobníky energie a pomocné pohony vozidla. Samostatná a velká pozornost byla při vývoji věnována strategii řízení samotného dieselelektrického agregátu za cílem minimalizace spotřeby paliva při všech režimech provozu,“ vysvětluje Jiří Flajtingr, vedoucí projektu hybridního autobusu.

Aby se novinka ze škodováckých dílen mohla dostat do běžného provozu, musela splnit celou řadu zákonných podmínek homologace včetně náročných testovacích jízd, které se odehrávaly například i mimo běžnou silniční síť, na testovací základně TÜV v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Bylo potřeba doložit a ověřit řadu technických parametrů a legislativních českých i evropských norem.

Čtěte také:

Projekt přípravy nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla odstartoval v plzeňské společnosti Škoda Electric během roku 2009. Na vývoji se podílela také Fakulta elektrotechnická ZČU v Plzni, která se podílela na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a zejména na jeho řízení. První cestující svezl prototyp při testovacích jízdách již v roce 2012. Letos se hybridbus vydává do běžného provozu s cestujícími. Aktuálně bude možné hybridbus vidět příští týden na mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava, která se koná od 9. do 10. dubna v Plzni.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...