Covid-19 přináší mnoho neekologického. Přesto posilují tyto udržitelné trendy

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

I když pandemie covid-19 a protipandemická hygienická opatření znamenají obrovskou spotřebu jednorázových ochranných a dalších prostředků, jsou patrné udržitelné trendy, které rok od roku posilují. Patří mezi ně růst popularity bezobalového nakupování, bateriových technologií nebo třeba příklon k bezchemickému čištění.

Bez obalu: snížení spotřeby jednorázových obalů

Aktuální situace způsobená koronavirem bezobalovému prodeji příliš nepřeje. Přesto si nachází cesty, jak se se zbožím v recyklovaných obalech dostat ke svým zákazníkům, kterých stále přibývá. Jedná se vedle potravin o mýdla, čisticí prostředky, ale i třeba zubní pasty. Trend nakupování bez obalu je stále oblíbenější. V Česku a na Slovensku funguje víc než 1 700 prodejen, kde lze nakoupit bezobalově a prodej se rozšiřuje i mimo specializovaná místa, bezobalové koutky dostávají prostor i v řetězcích velkých drogerií. Podle průzkumu MIWA se k možnosti nakupovat udržitelně staví pozitivně až 80 % Čechů, což se odráží i v rozhodování lidí při nákupu potravin v běžných obchodech.
Stále více lidí se také vyhýbá plastům a dává přednost výrobkům ve skle, ať jde o mléko, pivo nebo jogurty. Trend lze vysledovat také například při konzumaci kávy, kde je stále populárnější využití vlastních hrnečků, které si zákazník přinese do kavárny. Zákazník i prodejce se tak vyhnou použití jednorázového obalu.

Bateriová technologie: nástroj ke snížení spotřeby energie a emisí CO2

Boom elektromobility je v automobilovém průmyslu v posledních letech patrný. A tento nepopiratelný trend s sebou táhne i další segmenty a spotřebiče využívají stále výkonnější baterie k ekologičtějšímu provozu. Ve stále větším spektru produktů a přístrojů vidíme příklon k ekologicky šetrnému řešení využívajícímu baterie. Kromě mobilních telefonů a digitálních fotoaparátů, kde je toto řešení používáno již dlouho, jsou stále populárnější také u domácích spotřebičů a zahradních pomocníků. Najdeme je stále častěji u produktů jako nářadí do dílny, zahradní vybavení nebo u vysavačů. To platí pro domácí i průmyslové využití.
„V domácnostech jsou bateriové přístroje stále oblíbenější. Nejenže jsou ekologické, ale i velmi praktické. Meziročně sledujeme nárůst prodejů u bateriových domácích spotřebičů v řádu desítek procent, u bateriové zahradní techniky pak dokonce o 120 %. O bateriová řešení roste zájem také ve sféře pro profesionály,“ vysvětluje Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Ve zmíněném automobilovém průmyslu jsou benzinové a naftové motory nahrazovány ve skútrech, automobilech či autobusech. Počet elektromobilů v posledních letech raketově roste – v roce 2019 bylo na světě aut poháněných baterií přes 7 milionů.

Ekologický postup při úklidu a čištění bez přidané chemie

Patrný je také příklon k ekologickým řešením, která nahrazují chemické postupy. Ať už se jedná o hubení plevele, čištění bazénů nebo růst popularity suché páry při čištění a úklidu interiérů domácností i firem.
Hubení plevele pomocí tlaku vody a speciálního mechanického odstraňovače je stále populárnější místo kontroverzních chemikálií, které mnohé státy světa zakazují. Čištění bazénů chlórovými preparáty má velkou konkurenci v ekologických řešeních založených na bázi bez zdraví škodlivého chlóru.
Co se týče čištění domácností i firemních prostor, popularitu získává ekologická suchá pára. Stroje pro domácí i průmyslové použití umí bez jakékoliv chemické přísady odstranit nečistoty, rozpustit mastnotu a díky vysoké teplotě spolehlivě zahubí běžné bakterie a deaktivují obalené viry, což je kvůli koronaviru velmi aktuální téma.
„Meziročně vzrostl zájem o čištění horkou parou zhruba dvojnásobně. Registrujeme zvýšený zájem napříč spektrem, od běžných spotřebitelů, přes kancelářské budovy, až po výrobní a průmyslové subjekty z mnoha segmentů,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...