Chytrou komunikaci využívají již desítky obcí

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Přestože Česko zatím zaostává za průměrem západní Evropy v počtu chytrých měst a vesnic (či obecně chytrých regionů), konkrétní změny již přicházejí. Podle posledních odhadů se výrazně zvyšuje počet obcí, které prostřednictvím smart řešení komunikují se svými občany, v reálném čase získávají zpětnou vazbu a snaží se cílit i na návštěvníky v obci. I díky tomu může v roce 2016 počet aktivně komunikujících obcí poprvé překročit hranici 25 %. „Chytře komunikující obce“ se pohybují v jednotkách procent, ale jejich počet stoupá.

Chytrá komunikace a sdílení informací je podle odborníků předpokladem pro další efektivní rozvoj obce. Díky ní totiž samosprávy v reálném čase získávají zpětnou vazbu od obyvatel, lépe organizují dění v obci, zvyšují zapojení obyvatel do dění v obci a jejich zájem o rozvoj obce. To ve výsledku vede k všeobecnému zvyšování kvality života v obci, což se projevuje celou řadou faktorů – od ekonomických po demografické. Přestože dlouhodobé výzkumy neexistují, podle starostů může komunikace se zpětnou vazbou pomoci obcím efektivněji řešit problémy, a to i takové, jako například vylidňování obce.

Mapa pokrytí republiky mobilním rozhlasem. Zdroj: Neogenia
Mapa pokrytí republiky mobilním rozhlasem. Zdroj: Neogenia

Starostové a obecní zastupitelé se dlouhodobě těší nejvyšší důvěře ze všech veřejných činitelů – podle posledního průzkumu CVVM jim věří až 60 % všech občanů. Je tedy logické, že právě pro ně je výhodné stát se prostředníky pro šíření celé řady informací – nejen těch od obecních institucí, ale i třetích stran. Tím se totiž otevírají také příležitosti, které obci chytrá komunikace přináší v oblasti turistického ruchu. V případě České republiky, která se vyznačuje takřka souvislým a hustým pokrytím bodů a oblastí turistického zájmu, velkými počty domácích turistů a dlouhou zimní i letní sezonou, je tato příležitost velkým ekonomickým lákadlem i pro menší obce.

„Schopnost oslovit obyvatele některým z přímých kanálů si osvojila zhruba čtvrtina obcí. Jedná se však stále o pouhý první krok v dalším vývoji,“ myslí si Ondřej Švrček ze společnosti Neogenia, která se s projektem Mobilní rozhlas specializuje na segment obecní chytré komunikace. „Nyní je potřeba zvýšit počet obcí, které dokáží sbírat zpětnou vazbu od svých občanů v reálném čase a které zároveň dokáží odpovídajícím způsobem oslovit ostatní osoby na svém území – tedy především nerezidenty a turisty.“

Takových obcí je podle odhadů Švrčka mezi jedním a třemi procenty, jejich počet však roste. Pomáhá tomu především větší informovanost starostů, ale také některé pobídky ve formě dotací, sloužící například na vybudování systémů krizové komunikace.

„Z naší zkušenosti vyplývá, že starostové, kteří začnou využívat některou z moderních technologií například pro zasílání krizových informací či jako vedlejší komunikační kanál, stejně po čase přejdou na tuto platformu jako na primární,“ dodal Švrček. „Přestože zde zatím chybí instituce, která by chytrou obecní komunikaci propagovala a koordinovala její zavádění, dá se očekávat, že počet obcí využívajících chytrou komunikaci v příštím roce překročí deset procent.“

Neogenia je provozovatelem služby SMSbrána.cz, SMS brány neoGate pro firemní klienty, hromadných hlasových služeb Neogenia Voice, komunikačního systému pro obce Mobilní rozhlas, platformy Spothill a slevového agregátoru ZlatéSlevy.cz. Zaměřuje se na provoz a vývoj internetových projektů, zajišťování telekomunikačních služeb a efektivní využívání marketingových nástrojů. Projekty společnosti navštěvuje denně přes 70 000 uživatelů a jejich počet neustále roste.

 

 

 

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...