Český Pramet na veletrhu JIMTOF: Japonský trh je uzavřený, ale umí ocenit kvalitu

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

[ROZHOVOR] Obrovská síla japonského strojírenství, která na každého návštěvníka výstavy JIMTOF zapůsobí, samozřejmě vyvolává otázky a srovnání.

Tomu se nevyhne nikdo a zvláště zarážející je srovnání japonské výroby v hodnotě více než 16 miliard amerických dolarů, z níž se plných 70 % vyváží na export s našimi podmínkami, i když samozřejmě sníženými o různou rozlehlost území a počet obyvatel.

Japonci se zřejmě neobávají „přeprůmyslování“ jako někteří naši ekonomové. Ale být exportně úspěšný na strojírenských trzích znamená především nabízet vysoce kvalitní výrobky, a to i v případě, že dodáváte stroje na trhy, kde automatizace a digitalizace výroby není na vysoké úrovni.

Tím větší radost občanu České republiky připraví každý exportní artikl z naší země. V roce 2006 jsme objevili na výstavě JIMTOF nenápadnou expozici s nápisem Pramet. Po krátkém hledání nás vystavovatelé seznámili s panem Hiroshi Nomurou, který Pramet na japonském trhu zastupoval. Letos jsme pana Nomuru kontaktovali již v předstihu a následně jej ve švýcarské expozici společnosti NOAH navštívili.

Hiroshi Nomura (vlevo) zastupuje českou značku nástrojů Pramet na japonském trhu. Foto: Jan Baltus

[Jan Baltus] Pane Nomuro, jak dlouho vlastně zastupujete společnost Pramet na japonském trhu?

[Hiroshi Nomura] Něco více než 10 let. A zatím úspěšně, i když v Šumperku by si asi představovali, že budeme prodávat více. Ale vy kolem sebe vidíte tu obrovskou nabídku zahraničních dodavatelů a japonských výrobců, takže se nebudete divit. Přesto však Pramet zastupuji rád.

Kdy jste se setkal s břitovými destičkami Pramet poprvé?

Před deseti lety jsem byl osloven jedním odborníkem a následně pak dokonce navštívil výrobu a hodně si o kvalitě přečetl. To mne přesvědčilo, a tak jsem se Prametu upsal, i když samozřejmě zastupuji i jiné společnosti. Jsem obchodník.

Jak jste spokojen s kvalitou výrobků z Prametu?

Myslím si, že kvalita břitových destiček z Prametu roste a myslím si také, že spojení Prametu se švédskou firmou SECO hodně pomohlo. Myslím obchodně, jinak produkce, výrobky, ty jsou různé.

Jak probíhá váš styk s mateřskou továrnou? Můžete také nějak zprostředkovat styk japonských zákazníků s Prametem?

Dnes je to už jednoduché, vše probíhá po e-mailu, není ani třeba telefonovat nebo psát obyčejnou poštou. Styk se zákazníky z Japonska není tak četný, musím říci, také proto, že nemáme žádné reklamace. Prostě nemáme s břitovými destičkami žádné problémy.

Jak se díváte na expozice nástrojářů zde kolem vás a jak se podle vás budou asi trhy nadále vyvíjet, když se zde hovoří o určitém poklesu objednávek z Číny?

Mezi nástroji zde jasně dominují domácí výrobci, ale velmi významné jsou expozice zahraničních vystavovatelů, zvláště Sandviku. Nastupují zde však i noví výrobci, zvláště z Jižní Koreje, kteří budou brzy novou konkurencí. Prodej nástrojů je dnes spojen především se servisem a technologií, nástrojáři jsou dnes vlastně nositeli nových technologií, které předávají výrobním podnikům. Nevím, jestli je tomu tak dobře, ale nás, prodejce, to nutí udržovat styk s nejlepšími technology. To byl asi také hlavní důvod, proč se pořadatelé JIMTOF 2012 rozhodli pozvat švýcarské odborníky a uspořádat zde Dny švýcarských technologií. Co se týče Číny, ten trh bude v budoucnosti kolísat jako každý jiný. Takže dnes se v Japonsku hodně věří i oživení trhu v USA.

Česká produkce na veletrhu JIMTOF 2012. Foto: Jan Baltus

Vy asi jako obchodník s obráběcími nástroji hodně cestujete. Jaké veletrhy považujete za směrodatné z hlediska určování dalšího vývoje?

To je jednoduché, jednoznačně EMO, pak IMT Chicago, METAV a JIMTOF. Ale moje hodnocení může být ovlivněno pohledem prodejce, i tím, že jsem Japonec. Víte, jsem už starší a zažil jsem dobu obnovy a pak prudkého rozvoje japonských technologií.

Vystavujete dnes ve švýcarském stánku, který je proslulý výzkumem. Mně zde na JIMTOF přitom chybí mnoho zahraničních společností, které my známe z Evropy. Čím to je?

To je způsobeno tím, že my zde v Japonsku máme stále na paměti nejlepší výrobky. Nebo abych byl přesný – zde v Japonsku jsme se setkávali jen s tím nejlepším z Evropy i USA. Kromě toho, pokud chcete proniknout na japonský trh, musíte investovat velké peníze do servisu a zastoupení. Ale myslím, že se situace lepší, je zde stále více zahraničních firem, i když mnohé jsou z Asie a vy, jako Evropan, je vůbec neznáte. Na našem stánku sedí například zástupci korejské společnosti YesTool (www.yestool.co.kr). Jen si s nimi na chvíli sedněte a zeptejte se, jaké objemy nástrojů dokážou prodat.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...