Česká letecká legenda L 410 se dočká modernizace

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Model letadla L 410, vyráběný již od roku 1969 v moravských Kunovicích projde rozsáhlou modernizací. První dodávky tohoto nového prototypu se očekávají od roku 2015 a jedním z prvních zákazníků budou ruské regionální linky.

Současná podoba letounu L-410
Současná podoba letounu L 410. Zdroj:Aircraft Industries

Na následujících řádcích nahlédnete do minulosti letounu L 410 a čím si od prvního vyrobeného kusu prošel.

První prototyp

Studie nového letounu s označením L 400 pochází již z přelomu padesátých a šedesátých let minulého století. U těchto strojů se uvažovalo s motory o výkonu asi 735 kW, odpovídající přepravní kapacitou a velikostí letadla. Takové motory ale byly velmi těžko k sehnání a tak z vývoje tohoto modelu postupem času sešlo.

Ve druhé polovině šedesátých let se ale objevily turbovrtulové motory s výkonem přes 500 kW, a tak Kunovice znovu aktualizovali zájem o postavení nového letounu. Výsledkem bylo zahájení vývoje letounu s označením L 410 a s motorem firmy United Aircraft of Canada o výkonu 526 kW. Letoun byl navržen pro přepravu 12 až 19 cestujících nebo nákladu do hmotnosti až 1850 kg. Určen byl pro lety na krátkou vzdálenost mezi letišti všech kategorií, včetně těch s krátkými vzletovými a přistávacími plochami. L 410 dokázal přistát i na travnatém, písčitém a hlinitém povrchu. Letoun byl stavěn pro možnost několikerého využití a upravoval se pokaždé podle přání zákazníka.

Dřevěná maketa trupu letadla byla hotova v dubnu roku 1968 a rok na to byl proveden první zkušební let. Veřejnost se s tímto modelem mohla poprvé setkat během brněnského veletrhu na podzim roku 1970. V roce 1971 byl model L 410A, který představoval drobné úpravy od modelu L 410, představen na aerosalónu v Paříži, ve Varšavě a v Maďarsku.

Letoun L 410-A
Letoun L 410A. Zdroj: L410.cz

Pravidelně se s L 410 začalo létat v polovině sedmdesátých let. Létalo se z Kunovic, Lučence, Žiliny, Mariánských lázní, Holešova a uvažovalo se i o rozšíření linek. Jen za rok 1974 přepravily letouny L 410 přes 95 tisíc cestujících. Slibný rozjezd letecké společnosti byl ale zmařen v roce 1976 ministerstvem dopravy, jehož rozhodnutím se všechny letouny včetně posádek převedly k Československým aeroliniím. Zde byly kunovické letouny postupně vyřazeny z provozu pro jejich údajný neekonomický provoz.

Letadel L 410 s motory PT6A-27 bylo postaveno celkem 31 kusů, poslední z vyrobených se už na montážní lince prolínal s novým nastupujícím modelem L 410M, který se vyráběl již s československým motorem Walter M-601A a s vrtulemi Avia V-508.

Armádní typ upravený pro potřeby SSSR – L 410UVP

Letoun typu L-410M představoval modernizaci předchozího modelu L 410 především díky nové dodávce českých motorů. Poprvé tento model vzlétl v roce 1973 a od roku 1975 bylo prvním uživatelem tohoto modelu československé vojenské letectvo. Celkem jich tuzemské vojenské letectvo odebralo sedm kusů, ty pak sloužily až do roku 1996.

Největším zákazníkem byl ale Sovětský svaz a ten si žádal stále nové vybavení a konstrukční prvky. Všechny nároky ze strany SSSR ale nebylo možné uspokojit jednoduchými úpravami, a tak začal vývoj nového modelu letounu, speciálně upraveného dle podmínek sovětské strany. Výsledkem byl model L-410UVP, schopný lépe operovat v extrémních klimatických podmínkách, byl mnohem těžší a měl menší přepravní kapacitu. Jeho sériová výroba začala na jaře roku 1979.

Typ L 410UVP ve vojenské úpravě
Typ L 410UVP ve vojenské úpravě. Zdroj: L410.cz

V osmdesátých letech začal sovětský zákazník opět požadovat větší počet cestujících a delší dolet letadla. Vznikl tak nový model, tentokrát s označením L 410UVP-E. Tento model dosáhl vyšší kapacity přepravovaných osob a nákladu, zvýšila se mu životnost motoru, modernizovalo se přístrojové zařízení a snížila hlučnost použitím vícelistých vrtulí. Modernizované přístrojové zařízení však ani po této modernizaci neodpovídalo světovým standardům, neboť ani v polovině osmdesátých let nebyla v rámci RVHP k dispozici kvalitní avionika.

Ústup ze slávy

Po sametové revoluci přišel pokles prodeje kunovických letounů. Výhradním zákazníkem byly totiž v té době stále ještě země východního bloku a ty najednou přestaly mít o československá letadla zájem. V prosinci 1990 byl ve Lvově slavnostně předán tisící vyrobený model L 410.

Další kontrakt ale po několika oddáleních nebyl již nikdy podepsán. Zbylo tak jen pár odběratelů odebírajících letadla v řádu jednotek kusů. Mezi lety 1991 a 1995 bylo vyrobeno pouhých 50 kusů letounů.

Zpátky na vrchol?

Od roku 2005 nese kunovický výrobce název Aircraft Industries a v roce 2008 koupil 51% podíl společnosti ruský holding UGMK. O letouny L 410 začíná být postupně stále větší zájem, zatímco za posledních 5 let jich společnost prodala 24, jen 12 jich bylo prodáno v loňském roce a letos by jich dokonce mělo být prodáno 16.

Kunovický výrobce aktuálně vyvíjí nový model letounu s označením L 410 NG, který bude disponovat téměř dvojnásobným doletem, vyšší životností i vyšší rychlostí. Jedním z již domluvených odběratelů pro tento nový model budou ruské regionální linky. Kunovický Aircraft Industries vidí potenciál nových modelů v ročním prodeji 24 až 30 kusů.

Kokpit letounu L 410
Kokpit letounu L 410. Zdroj: Aircraft Industies
Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...