Aero L-39NG v číslech: 300 dodavatelů, 14 000 součástek, 31 000 hodin práce

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Na výrobu letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody je potřeba zhruba 14 000 součástek. Více jak polovinu z nich Aero dokáže vyrobit ve vlastních provozech. Komponenty pro cvičný proudový letoun z české produkce dodává celkem 300 českých a zahraničních firem.

Přibližně 60 % dodavatelů jsou společnosti z České republiky. Sériová výroba s vysokou přidanou hodnotou je šancí i pro další tuzemské zástupce nejen z oblasti leteckého průmyslu.

Od září 2022 společnost Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG pro sériovou výrobu měsíčně. Tradiční český výrobce letadel potřebuje na zkompletování jednoho letounu L-39NG přibližně 14 000 součástek. Přitom si dokáže sám vyrobit větší část potřebných dílů, což je asi 8 200 komponent. Na jeden cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi 8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka má být dokončen do konce letošního roku.

„Chceme, aby z produkce L-39NG dlouhodobě těžil celý český průmysl a tisíce zaměstnanců ve výrobě a dodavatelském řetězci. Snažíme se proto do dodávek zapojovat co nejvíce tuzemských firem. Plánované navyšování výrobních kapacit bude určitě příležitostí pro další místní dodavatele,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero Vodochody.

Aero spustilo sériovou výrobu cvičného letounu L-39NG, který je vhodným řešením pro výcvik pilotů moderních vzdušných sil, před několika měsíci. Při sériové výrobě Engéčka a jeho komponent se kontroluje shoda s technickou dokumentací, dodržení výrobních postupů, rozměry, hmotnost, vzhled
a funkčnost, u celého letounu pak ještě vlastnosti za letu.

Před zahájením sériové výroby ale letoun a jeho vybavení musely projít etapou vývoje a certifikace, jejíž součástí byly i mnohé speciální zkoušky. Jednalo se například o materiálové zkoušky, statické
a únavové zkoušky, zkoušky klimatické odolnosti, zkoušky elektromagnetických interferencí, vibrační zkoušky, pádové zkoušky podvozků, zkoušky odolnosti konstrukce proti nárazu ptáka ve vysoké rychlosti, zkoušky záchranného systému pilotů atd.

Společnost Aero Vodochody uspořádala nedávno pro tuzemské i zahraniční dodavatele součástek na L-39NG speciální dodavatelskou konferenci. „Hlavním tématem setkání byla efektivita spolupráce, protože pro výrobu Engéčka potřebujeme tisíce součástek od dodavatelů z celého světa. V současnosti nám dodává komponenty asi 180 českých firem a z těch zahraničních spolupracujeme zejména s dodavateli z Velké Británie, Spojených států amerických, Itálie, Francie a Německa,“ řekl Josef Mašín, viceprezident pro nákup společnosti Aero Vodochody.

Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný letoun L-39NG patří například firmy První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan, MIKROTECHNA PRAHA, SPEEL PRAHA, MESIT, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, CHARVÁT Group, QUITTNER & SCHIMEK, Jihostroj, Technometra Český Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol. s r.o. nebo Compo Tech PLUS.

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn
Mohlo by vás zajímat...

Reklama