Absolventům technických oborů chybí praxe. Pomoci může duální školství

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Na nedostatek kvalifikovaných absolventů s praktickými zkušenostmi a na klesající kvalitu odborného vzdělávání si v České republice stěžuje řada firem. V českém školství by tak brzy mohl získat podporu duální systém vzdělávání, který vedle teoretických znalostí zdůrazňuje také praktické schopnosti absolventů. Dobré zkušenosti s duálním systémem existují například v Bavorsku, kde jej považují za jeden ze základů své ekonomiky.

Budoucí absolventi postrádají podle výpovědí zaměstnavatelů praktické znalosti daného oboru i znalosti reálného pracovního prostředí. „Nedostatek základních pracovních návyků, nesoulad mezi nabytými a požadovanými dovednostmi a také nedostatečná znalost cizích jazyků – to je největší problém českých absolventů technických oborů,“ řekl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Tomáš Paták.

Něco jiného naučí škola, něco jiného chce zaměstnavatel

Příprava absolventů technických oborů probíhá převážně ve školách. Praktická připravenost studentů je tak ovlivněna vybavením dílen, laboratoří a dalších odborných pracoven, které na mnohých školách neodpovídají moderním technologiím. „Zaměstnavatelé na druhou stranu očekávají absolventa, který by byl okamžitě schopen obsluhovat jejich stroje a zařízení. A to není reálné,“ podotkl mluvčí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Marek Zeman.

Absolventi mají dále podle Lenky Vodné z Hospodářské komory ČR mezery také v matematice (logickém uvažovaní) a ve schopnosti prezentovat a obhajovat výsledky své práce. „Chybí jim samostatnost, odpovědnost, pracovní disciplína, neschopnost mezigenerační a týmové spolupráce,“ uvedla Vodná.

Jak tvrdí Paták, k řešení problému je klíčová spolupráce firem a technicky zaměřených škol. V Německu toto propojení – duální systém školství – funguje velmi dobře. „V České republice však pouze doplníme stávající vzdělávací systém o prvky duálního systému – pokud se osvědčí. Nenastolíme zbrusu nový systému,“ dodal Paták.

Českému technickému školství může podle MPO pomoct také zavedení motivačních a atraktivních prvků technických oborů do stávajícího odborného školství a jejich popularizace a nastavení systému daňových úlev pro podniky podporující technické vzdělávání.

Share on email
E-mail
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...