PRUMYSL.CZ KONSTRUKTER.CZ 3D-TISK.CZ MATEMATIKA.CZ HLEDAME.CZ

Motor GE pro nový Boeing 777: Výkon větší než Titanic a raketoplán dohromady

Sdílejte tento článek na Twitteru
25. 3. 2013, | Komentáře jsou vypnuty

Společnost GE bude firmě Boeing dodávat motory pro novou generaci Boeingů 777.

„Z hlediska našeho vývojového programu, budoucích plánů a výkonu letadel je pro nás společnost GE nejvhodnějším partnerem,“ uvedl Bob Feldmann, viceprezident a vedoucí vývoje letadel 777X společnosti Boeing Commercial Airplanes. „Naším cílem je zdokonalit současný model Boeingu 777 tak, abychom nejméně příštích dvacet let mohli létat s výkonnějšími a spolehlivějšími letadly. Motory jsou samozřejmě nedílnou součástí tohoto cíle. Soustředíme se především na to, abychom dokázali našim zákazníkům na velkém trhu širokotrupých letadel se dvěma uličkami poskytnout ty nejlepší služby.“

Boeing 777 je celosvětově nejúspěšnějším dvoumotorovým letounem určeným pro dálkové lety. Nejnovější generace Boeingů, modely 777-300ER, 777-200LR a nákladní 777, jsou poháněné motory GE90-115B, které jsou považovány za nejvýkonnější proudové motory na světě. V roce 2002 dokázal tento motor při testování ve městě Peebles v americkém státě Ohio vyvinout tah 570kN (127 900 lbf) a zapsal se tak do Guinnessovy knihy rekordů.  Tah tohoto motoru je totiž větší než součet tahu motorů Titaniku (204kN; 46 000 lbf) a rakety Redstone (338 kN; 76000 lbf), na jejíž palubě se do vesmíru dostal první Američan, Alan Shepard.

Motor GE90-115B je příkladem spojení inovace a aplikovaného designu. Vlnité uhlíkové lopatky, které za sekundu nasají tisíce kilogramů vzduchu, jsou tak elegantní, že Muzeum moderního umění v New Yorku se rozhodlo vystavit tento motor v oddělení architektury a designu.

Společnost GE dodala společnosti Boeing již více než 1 000 motorů GE90. Vývojáři v GE v současné době pracují na nové generaci motoru GE90, tzv. GE9X, který je vyvíjen speciálně pro Boeing 777X. „Vývoj motoru GE9X je zaměřený především na zdokonalení současného modelu GE90-115B. Soustředíme se na parametry, jako je množství spalovaného paliva, množství emisí a hlučnost. Naším cílem je zachovat spolehlivost původního modelu a nezvyšovat náklady na údržbu,“ uvedl Bill Millhaem, vedoucí programu GE90 ve společnosti GE Aviation.

Nový motor bude obsahovat součástky vyrobené z revolučního materiálu nazývaného „kompozity s keramickou matricí“. Tento materiál odolává teplotám vyšším než 1 000 °C a je odolnější než jakékoliv slitiny. Díky podobným převratným materiálům dokáže společnost GE snížit spotřebu paliva nových motorů o 10%, a ušetřit tak aerolinkám miliony dolarů.

Mohlo by vás také zajímat

Komentáře k tomuto článku jsou uzavřeny.


Starší příspěvky:
Petr Čevela, AV Engineering: Jsme silní ve vývoji ověřených prototypů

[ROZHOVOR] Prvenství v certifikaci pro PLM systém Windchill 10, nové certifikace pro školení uživatelů, intenzivní rozvoj služeb pro podporu vývoje...

Zavřít