České firmy vyvíjejí létající kolo F-bike

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn
POZOR, zobrazili jste si článek z archivu našeho původního webu. Tento článek může obsahovat zastaralé informace a technické vady (chybějící obrázky, nesprávné formátování textu atd.).

Nestává se často, aby o činnosti firmy, jež se zabývá primárně CAD a PLM softwarem, masivně referovala přední česká média. Přesně to se však podařilo zlínskému Technodatu s projektem létajícího kola F-bike.

Futuristický „dopravní prostředek“ pojmenovaný F-bike, jakožto flying bike, má mít všechny vlastnosti běžného bicyklu, ale navíc sestavu vrtulí, s jejichž pomocí dokáže na tři až pět minut koordinovaným způsobem vzlétnout. Zdroj: Technodat

Létající kolo je docela běžným artiklem naivních chlapeckých snů. Především těch, které magickou lákavostí takového vynálezu inspiroval v knihách Jaroslav Foglar, Jules Verne nebo Leonardo da Vinci. Jako ambiciózní cíl marketingového projektu realizovaného při příležitosti dvacetiletého výročí společnosti Technodat nyní právě takové kolo vzniká v České republice.

Akce se za podpory francouzské společnosti Dassault Systèmes vedle Technodatu účastní firmy Evektor a Duratec – první pro své bohaté zkušenosti z letectví, druhá pak jako dodavatel špičkových dílů pro jízdní kola.

Futuristický „dopravní prostředek“ pojmenovaný F-bike, jakožto flying bike, má mít všechny vlastnosti běžného bicyklu, ale navíc sestavu vrtulí, s jejichž pomocí dokáže na tři až pět minut koordinovaným způsobem vzlétnout. Celková koncepce se logicky odvíjí od druhého požadavku – aplikace čtyř hlavních a dvou stabilizačních vrtulových jednotek, obsahujících kompaktní motory s magnety z neodymu, znamená navzdory použití lehkých materiálů vyšší celkovou hmotnost kola, pročež budou motory využity i pro podporu pohybu po zemi. Celkově musejí být při plánované letové hmotnosti do 170 kg dle předběžných výpočtů schopny dosáhnout výkonu 50 kW, bude se totiž jednat o statický vzlet bez využití vztlaku.

Stihněte to za jediný rok

Autoři návrhu létajícího kola se potýkají s množstvím složitých problémů. Vypořádat se musejí například s jeho stabilizací při vzletu a přistání, nemluvě pak o stabilizaci během letu, která zásadně závisí na použité řídicí jednotce.

Nejsložitější částí stroje je řídicí jednotka, jejíž řešení prozatím nebylo uzavřeno. Zdroj: Technodat

Stroj ve fázi konceptu prošel několikerým přepracováním za účelem nalezení optimálního konstrukčního řešení, které je náročným kompromisem mezi požadavky na funkčnost, hmotnost a ergonomii. Ve výsledku se opírá o rám připomínající typický prvek z horských kol, nicméně ve vnitřním prostoru nosníku doplněný veškerou nezbytnou elektronikou včetně silových rozvodů pro napájení elektromotorů. Pro odpružení byly namísto těžších teleskopických vidlic zvoleny pneumatiky s širokým a vysokým profilem, používané obvykle pro jízdu na sněhu. Pohonné jednotky budou z důvodu snazší přepravy připevněny na konzole umožňující jejich snadné odejmutí. Vrtule budou kryty ochrannými koši z kompozitu.

Nejsložitější částí stroje je řídicí jednotka, jejíž řešení prozatím nebylo uzavřeno. Autoři projektu se rozhodují mezi hotovým modulem, který integruje řídicí jednotku a senzory, anebo prvkem vytvořeným na míru, což je záležitost obtížnější, nicméně umožňující širší přizpůsobení tomuto velmi specifickému zadání.

Na projektu se souběžně podílí pět týmů odborníků rozptýlených po celé republice. Jsou mezi nimi konstruktéři z Plzně, Zlína, Kunovic a Města Touškov. Zadání je vysoce ambiciózní nejen z hlediska své složitosti, ale také extrémní náročnosti na čas zpracování – od prvního konceptu po funkční fyzický prototyp nemá uplynout dohromady ani jeden rok. Dodržení „šibeničního“ termínu je přitom pro tvůrce létajícího kola nutné proto, aby jej dokázali prezentovat na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, který letos začíná již 10. září.

Zkouška pro platformu V6

F-bike je proto prověrkou nejen odborných schopností zúčastněných, ale především možností použité softwarové PLM platformy V6, jež je při jeho tvorbě využívána v čele se systémem Catia V6. Jeho zajímavostí je to, že nevyužívá standardní souborový systém, nýbrž centrální databázi, do níž zapojení konstruktéři přistupují souběžně bez ohledu na to, kde se zrovna nacházejí. Každý tak má k dispozici neustále aktuální data, přičemž svým kolegům nemusí zasílat žádné soubory způsobem, který by ohrozil jejich dostupnost či správnost. Veškerá projektová dokumentace je uložena ve 3D podobě. Používá se jednotný datový model zachycující všechny změny v reálném čase, jenž je k dispozici on-line.

F-bike je prověrkou nejen odborných schopností zúčastněných, ale především možností použité softwarové PLM platformy V6, jež je při jeho tvorbě využívána v čele se systémem Catia V6. Zdroj: Technodat

K datu vydání článku je již dokončen virtuální prototyp a začíná se s montáží dílčích prvků prototypu fyzického. Ten je v první fázi stavěn ve firmě Duratec ve Městě Touškov a po osazení standardních jízdních komponent poputuje do Kunovic, kde bude ve společnosti Evektor doplněn o veškerou elektroniku a pohon. Tamtéž by měl absolvovat také první letové zkoušky.

Postup prací na projektu F-bike můžete sledovat na webu www.f-bike.cz, kde najdete množství obrazové dokumentace, videa a detailní technické parametry. Z hlediska marketingu se Technodatu plán vyvedl na výbornou – jakožto firma dodávající PLM software a služby se dokázal dostat do povědomí široké veřejnosti, když zprávu o vývoji létajícího kola publikovala přední česká média včetně Reflexu, iDnes nebo webu TV Nova. Zda bude mít F-bike stejný úspěch i po stránce samotné realizace, to teprve uvidíme.

E-mail
Facebook
Twitter
LinkedIn

Mohlo by vás zajímat...